Draudzības dzimumatšķirības 8 un 12 gadus veciem bērniem.
Author
Luka-Indāne, Zane
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Miltuze, Anika
Date
2011Metadata
Show full item recordAbstract
Šī pētījuma mērķis bija noskaidrot, vai pastāv draudzības dzimumatšķirības starp zēniem un meitenēm otrajā un sestajā klasē.
Pētījumā piedalījās 140 respondenti, 66 otro klašu skolēni, no kuriem 32 meitenes un 34 zēni, un 74 sesto klašu skolēni, no kuriem 35 meitenes un 39 zēni. Respondentu vecums otrajās klasēs svārstījās no 7 līdz 9 gadiem, savukārt respondentu vecums sestajās klasēs svārstījās no 11 līdz 12 gadiem. Pētījums tika veikts trijās otrajās un trijās sestajās klasēs.
Lai noskaidrotu, vai pastāv draudzības dzimumatšķirības 8 un 12 gadus veciem bērniem, tika izveidota aptauja īpaši šim pētījumam. Ar aptaujas palīdzību tika noskaidrots, kādas ir dzimumatšķirības draudzības ilgumā sestās klases skolēnu grupā, kādi ir biežākie labāko draugu iepazīšanās apstākļi otrajā un sestajā klasē un, vai tie atšķiras dažādu dzimumu bērniem, kādas īpašības zēni un meitenes piedēvē sev un, kādas saviem draugiem, cik bieži savam labākajam draugam tiek piedēvētas tādas pašas īpašības, kādas tiek piedēvētas sev, un vai pastāv atšķirības zēniem un meitenēm otrajā un sestajā klasē savu un savu labāko draugu īpašību sakritībā.
Pētījumā iegūtie rezultāti liecina, ka zēni un meitenes gan otrajā, gan sestajā klasē vienlīdz bieži sev piedēvē tādas pašas rakstura īpašības, kādas piedēvē arī saviem labākajiem draugiem, jo statistiski nozīmīgas dzimumatšķirības netika konstatētas. Sestajā klasē starp meiteņu un zēnu un viņu labāko draugu draudzības ilgumu nepastāv statistiski nozīmīgas atšķirības. Gan otrās, gan sestās klases zēni un meitenes ar saviem draugiem visbiežāk iepazinušies mācoties vienā klasē, taču ne otrajā, ne sestajā klasē netika novērotas statistiski nozīmīgas dzimumatšķirības iepazīšanās apstākļos.
Šajā pētījumā gūtie rezultāti atspoguļo to, ka zēni un meitenes otrajā un sestajā klasē sniedz atšķirīgas atbildes jautājumos, saistītos ar draudzību, taču šīs atšķirības starp dzimumiem nav statistiski nozīmīgas. Tas nozīmē, ka otrās klases zēni un meitenes draudzību ar saviem labākajiem draugiem veido samērā līdzīgi, tāpat arī sestajā klasē zēni un meitenes līdzīgi uztver ar draudzību saistītos aspektus.
Atslēgas vārdi: draudzība, draudzības ilgums, personības īpašības, draugu diāde, vecums, dzimums, otrās un sestās klases skolēni The goal of this reseach was to tind out whether there are seme gender differences in friendship between boys and girls in second and sixth grade.
In this research took part 140 respondents, 66 pupils from second grade, 32 from them were girls and 34- boys, and 74 pupils from sixth grade, 35 girls and 39 boys. In second grade the age of respondents was from 7 to 9 years und in sixth grade it was from 11 to 12 years. The research was made in three second and in three sixth classes.
To find out, whether there are some friendship’s gender differences for eight and twelve years old boys and girls, there was made a survey specially for this research. This survey helped to find out whether there are some gender differences between duration of friendship in sixth grade, what are the most popular ways of meeting for the first time with child’s best friend in second and sixth grade, and whether these ways differ between genders, what kind of personal characteristics do boys and girls give for their best friends in second and sixth grade, how often these characteristics matches with child’s own characteristics and do these matches differ for boys and girls in second and sixth grade.
The results of this research show that boys and girls in second and in sixth grade equally often gives the same characteristic for themselves and their friends, the statistically significant gender differences were not found. In sixth grade there are no statistically significant gender differences between boys’ and girls’ and their best friends’ meeting for the first time. Both second and sixth grade boys and girls usually met their best friends in the same class, but in any of gender groups were not found statistically significant gender differences between boys and girls.
These results show that boys and girls in second and sixth grade gives the different answers to the questions about their friendships, but these diferences are not statistically significant. That means that the boys and the girls in the second grade make very similar friendships with their best friends, so do the boys and the girls in the sixth grade as well.
Key words: friendship, duration of friendship, personal characteristics, dyad of friends, age, gender, scholars of second and sixth grade