Rotaļa kā bērnu izziņas interešu attīstības līdzeklis pirmsskolas pedagoģiskajā procesā
Author
Pirogova, Ludmila
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kaņepēja, Ruta Ināra
Date
2006Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darba tēma: “Rotaļa kā bērnu izziņas interešu attīstības līdzeklis pirmsskolas
pedagoģiskajā procesā”.
Darba apjoms 102 lpp., 149 bibliogrāfiskie nosaukumi, 10 tabulas, 6 zīmējumi, 15 diagrammas, 12 pielikumi.
Pētījuma mērķis: pētīt bērnu izziņas interešu attīstību sekmējošus līdzekļus.
Maģistra darbs sastāv no2 daļām:
1.Darba teorētiskajā daļā aplūkotas pētījumos sastopamās pamatnostādnes par izziņas
intereses, kā vispārīgā „intereses” fenomena sastāvdaļu, tās vēsturiskie, filozofiskie, psiholoģiskie un pedagoģiskie aspekti.
Analizēti pētnieku J. F. Herbarta, V. Džeimsa, H. Spensera, S. Anaņina darbi, kā arī mūsdienu autori, kuri pētījuši motivāciju, - S. Rubinšteins, J. Iļjins, L. Božoviča, G. Ščukina, K. Bardins u.c.
Aplūkotas arī J. Komenska, F. Frēbela, M. Montesori, K. Dēķēna, J. Studenta un daudzu citu autoru pedagoģiskās idejas par bērnu intereses veicināšanu un rotaļas nozīmi šai procesā.
Apskatītas arī pedagoģiskā procesa metodes, kas veicina piecgadīgu un sešgadīgu bērnu izziņas interešu attīstību.
2. Darba eksperimentālā daļa veltīta bērnu izziņas interešu attīstīšanai. Izmantojot izstrādātos metodiskos materiālus, tika pārbaudīta hipotēze: pirmsskolas vecuma bērnu izziņas intereses attīstās efektīvāk, ja pedagoģiskajā procesā izmantojot rotaļu.
Pētījuma gaitā hipotēze apstiprinājās: vecākā pirmsskolas vecuma bērni izrāda zinātkāri, izziņas attieksmi pret īstenību, ja bērnu iepazīstina ar dažādām dzīves jomām (priekšmetisko pasauli, dabas pasauli, savstarpējo attiecību pasauli, sava „Es” izzināšanu), iesaistot rotaļā. MA paper on a theme “Games as the Means of Children’s Cognitive Interest Development at Kindergarten” includes 102 pages of text, 149 bibliography titles, 10 tables, 6 drawings, 15 charts and 12 appendixes.
Research objective was to explore the means encouraging the development of children’s cognitive interests.
The paper consists of 2 parts.
1The theoretical part analyses the basic studies of the cognitive interest within the general phenomenon of interest. The historical, the philosophical, the psychological and the educational aspects are touched upon.
This part of the paper is based both on the historical educational works by J.F.Herbart, W.James, H.Spenser and S.Ananyn, and on modern authors studying the children’s motivation – S.Rubinstein, Y.Ilyin, L.Bozhovich, G.Tschukin, K.Bardin and others.
The educational ideas by J.Komensky, F.FrĻbel, M.Montessori, K.Dēķens, J.Students and many other’s concerning the development of children’s cognitive interest and the role of the games are analysed.
Methods and educational approaches encouraging the cognitive interest of five- and six-year children are presented.
2The experimental part examines the development of children’s cognitive interest.
A designed resource material was used to verify the hypothesis: including games into the educational process advances the development of preschoolers’ cognitive interest.
The hypothesis was approved: older preschoolers manifest more inquisitiveness and react cognitively to the reality when introduced to different fields of life (things, nature, relationships, self-actualization) by game activities.