Pusaudžu problemātiskas uzvedības saistības ar viņu piesaistes stilu un vecāku audzināšanas stilu ģimenē
Author
Zamberga, Zane
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Sebre, Sandra Beatrice
Date
2006Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darba pētījuma mērķis bija noskaidrot pusaudžu uzvedības traucējumu, piesaistes stilu un vecāku audzināšanas stilu savstarpējo saistību pusaudžu pašnovērtējumā, un, kāda ir savstarpējā ietekme (multiplās regresijas analīzes rezultātā) piesaistes stilam un vecāku audzināšanas stilam, iepretim uzvedības pašnovērtējumam. Pētījuma izlasi veido 60 pusaudži vcecumā no 14 – 16 gadiem. Tika aptaujāti Latvijas vispārizglītojošo skolu 7. un 8. klases skolēni: 30 meitenes un 30 zēni. Pētījumā tika izmantotas trīs metodes – ‘’Jauniešu uzvedības pašnovērtējuma aptauja’’ (‘’Youth Self – Report for Ages 11 – 18’’), no kuras tika izmantoti rezultāti no eksternalizēto problēmu divām skalām – agresīvas uzvedības un likuma pārkāpšanas skalas (Achenbach, 2001). Vecāku audzināšanas stilu mērījumiem tika izmantota ‘’Vecāku autoritātes novērtējuma aptauja’’ (‘’The Parental Authority Questionaire’’) (Buri, 1991). Pusaudžu piesaistes stila mērījumiem tika izmantota ‘’Attiecību aptauja’’ ( ‘’Attachment Styles Among Young Adults’’) (Bartholomew & Horowitz, 1991).
Pētījumā tika konstatēts, ka pastāv statistiski nozīmīga, negatīva saistība pusaudžu agresīvas uzvedības rādītājiem ar drošā piesaistes stila rādītājiem (r = - 0,29, p < 0,05).
Pusaudžu likuma pārkāpuma uzvedības novērtējumam tika konstatēta statistiski nozīmīga, pozitīva saistība ar izvairīgi noraidošā piesaistes stila rādītājiem ( r = 0,26, p < 0,05) un statistiski nozīmīga, negatīva saistība ar autoritārā vecāku audzināšanas stila rezultātiem ( r = - 0,49, p < 0,01).
Skatot pusaudžu likuma pārkāpumu, izvairīgi noraidošā piesaistes stila un vecāku audzināšanas stila rezultātu mijiedarbību, tika konstatēts, ka autoritārais audzināšanas stils skaidro 24% no variācijas attiecībā pret pusaudžu likuma pārkāpumu novērtējumu, bet izvairīgi noraidošais stils nav ar nozīmīgu ietekmi šajā savstarpējā mijiedarbībā.
Atslēgas vārdi – pusaudzis, vecāku audzināšanas stils, piesaistes stils, uzvedības traucējumi Title of master`s paper: ’’The connection between conduct disorders of adolescents, their attachment and parenting style.’’
The aim of the researsch of the master`s paper was to make out the links between conduct disorder of adolescents, attachment and parenting style in family from adolescent self-report, and, what is the influence (as the result of analyses of multiple regression) of attachment and parenting style on self- report of behaviour.
The selection of the research was made of 60 adolescents, aged 14 – 16. All the adolescents were pupils of Latvia comprehensive schools, forms 7 and 8. 30 girls and 30 boys. Three methods were used in the process of investigation:’’ Inquiry on adolescent behaviour self- report’’ (‘’Youth Self – Report for ages 11 – 18’’), the results from two scales of ex ternalized problems (aggressive behaviour and rule– breaking scale ) were used (Achenbach, 2001). For measuring parenting styles ‘’The Parental Authority Questionnaire’’ (Buri, 1991) was used. ‘’Attachment Styles among young adults’’ (Bartholomew & Horowitz, 1991) was used for measuring adolescent attachment.
The research stated that there exist a statistically important negative connection between the aggressive behaviour results of adolescents and safe attachment results (r = - 0,29, p < 0,05). Two important connections were stated with rule – breaking behaviour results – evasively refusing attachment (r = 0,26, p < 0,05) and authoritative parenting style (r = - 0,49, p < 0,01).
Inspecting the interaction of results of rule – breaking among adolescents, evasively refusing attachment and parenting style, the analyses of multiple regression showed that authoritative patenting style explains 24% of variations regarding the estimation of rule- breaking among adolescents, but evasively refusing attachment has no important effect in this interaction.
Key words – adolescent, parenting styles, attachment, conduct disorder