• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Folklora jaunākā skolas vecuma bērnu valodas pamatprasmju attīstīšanai latviešu valodas mācību procesā.

Thumbnail
View/Open
299-35661-Abolina_Marta_SkPi990075.pdf (324.4Kb)
Author
Āboliņa, Marta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Anspoka, Zenta
Date
2006
Metadata
Show full item record
Abstract
Pētījuma „Folklora jaunākā skolas vecuma bērnu valodas pamatprasmju attīstīšanai latviešu valodas mācību procesā” mērķis bija pētīt un analizēt folkloras kā viena no latviešu valodas mācību satura līdzekļa ietekmi uz jaunākā skolas vecuma bērnu valodas pamat prasmju attīstību. Mūsdienu tehnoloģiju straujā attīstība arvien vairāk atsvešina mūs no gadsimtiem krātās tautas pieredzes, kas saglabājusies folkloras materiālos. Saskarē ar folkloru pakāpeniski veidojas cilvēka garīgā kultūra un etniskās identitātes apziņa. Izzinot folkloru tās daudzveidībā, cilvēks sāk apzināties sevi kā tautas daļu, pieņem par savām vispārcilvēciskās vērtības, kas izkristalizējušās un saglabātas no paaudzes paaudzē. Veiktais pedagoģiskais pētījums pierādīja, ka strādājot papildus ar folkloras materiālu, arī valodas pamatprasmju attīstība ir augstāka. Izvirzītais mērķis pierādījās pilnībā. Folkloras materiālu izmantošana ir efektīvs bērnu valodas attīstības līdzeklis mācību procesā jaunākā skolas vecuma bērniem.
 
Latvian national folklore as support for the development of Latvian language skills in preschool from the times of researches have been made on children lessons as a mean of child’s language skills development. The theoretical part of the research is based on the investigations of Latvian national folklore. Nowadays time is very busy and technologies take more and more time in our and our children’s life. That keep as far away from our past, from knowledge, which is in Latvian national folklore.Folklore develop child’s imagination, creative thinking and to comprehensive child’s personality and identity. Reading folklore, listening to folklore music and “dainas” develop imagination that is significant necessity in preschool. Intentionally organized folklore lessons stimulate the child to work creatively and fulfil each child’s self – expression. Conclusions of the practical part: Latvian national folklore lessons promote the development of child’s language skills.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/10458
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11858]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV