Sieviešu dzimumidentitātes saistība ar mātes un tēva audzināšanas stilu bērnībā.
Author
Priekule, Ina
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Upmane, Anda
Date
2007Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba ietvaros tika veikts pētījums, kura mērķis bija noskaidrot, vai pastāv saistība starp mātes audzināšanas stilu un sievietes dzimumidentitāti un vai pastāv saistība starp tēva audzināšanas stilu un sievietes dzimumidentitāti.
Pētījumā piedalījās 50 sievietes vecumā no 18 līdz 22 gadiem, kas dzīvo pilnās ģimenēs.
Lai atbildētu uz pētījuma jautājumu tika izmantotas: Vecāku autoritātes aptauja (The Parental Authority Questinnaire, Buri, 1991; Griškina, 2002) un Bēmas dzimumlomu aptauja
(Bem Sex – Role Inventory BSRI, Bem, 1974).
Pētījumā noskaidrojās, ka pastāv cieša pozitīva sakarība starp maskulinitāti un mātes autoritatīvo audzināšanas stilu un ka pastāv cieša pozitīva sakarība starp androgīniju un tēva liberālo audzināšanas stilu. Tas norāda, ka pastāv statistiski nozīmīga sakarība starp sievietes dzimumidentitāti un vecāku audzināšanas stilu.
Pētījuma iegūtie rezultāti liecina, ka ne teorija, ne veiktais pētījums nesniedz skaidras norādes, kāda audzināšanas stila ietekmē veidojas noteikta dzimumloma, jo iegūtie rezultāti ir ļoti atšķirīgi.
Atslēgas vārdi: sievietes dzimumidentitāte (feminitāte, maskulinitāte, androgīnija), audzināšanas stils. This study investigates connection between women gender identity, mother parenting style and father parenting style.
Participants were 50 women in age 18 to 22, currently living with parents. The Parental Authority Questionnaire and Bem Sex – Role Inventory were used to verify the purpose of this work.
Correlation was found between masculinity and mother authoritative parenting style (r = 0, 37) and correlation was found between androgyny and father liberal parenting style (r = 0, 35).
The results of this research point that neither theory nor this investigation, don’t give a clear references which parenting style influence gender identity, because there are very different results.
Key words: gender identity (femininity, masculinity, and androgyny), parenting style.