Saistītās runas attīstīšanas iespējas bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību pirmsskolas vecumā
Author
Puriņa, Sanita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Tūbele, Sarmīte
Date
2007Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarbam izvēlētā tēma “Saistītās runas attīstīšanas iespējas bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību pirmsskolas vecumā” šobrīd ir aktuāla, ņemot vērā, ka ir tendence pieaugt to bērnu skaitam, kuriem ir dažādi runas traucējumi.
Autore aplūkojusi pedagoģiskos un logopēdiskos pētījumus šajā jomā, pētījusi daudzu autoru atziņas un metodes, analizējusi dažādus literatūras avotus, veikusi pedagoģiskā izmēģinājuma darbību. Lai to parādītu uzskatāmāk, pievienotas tabulas, attēli, kas atsedz iegūto rezultātu analīzi.
Pirmajā daļā aplūkots vispārīgs bērna psihiskās attīstības raksturojums dažādu autoru koncepcijās. Par teorētisko pamatu izmantoti Ļ. Vigotska, Ž. Piažē, E. Eriksona, G. Svences u.c. autoru darbi.
Otrajā daļā tiek dots teorētisks skaidrojums par valodas sistēmas nepietiekamu attīstību, kā arī izdalīti 3 runas attīstības līmeņi. Katrs šis līmenis ir raksturots.
Trešajā daļā tiek aplūkots bērnu ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību raksturojums, kurā tiek parādītas raksturīgākās īpašības, kas norāda uz traucējumu.
Ceturtajā daļā tiek apskatītas metodes un paņēmieni saistītās runas atīstības līmeņa izpētei un saistītās runas attīstīšanai, izzināti pedagoģiskie priekšnosacījumi metožu un paņēmienu izvēlē.
Piektajā daļā tiek veikta pedagoģiskā izmēģinājuma darbība. Tiek veikta pētījumā iesaistīto bērnu izpēte un veikts korekcijas darbs , izmantojot izvēlētās metodes, saistītās runas attīstīšanai. Tiek apkopoti un analizēti rezultāti.
Pētījuma rezultāti liecina, ka izvēlētās metodes un vingrinājumi palīdz bērniem attīstīt saistīto runu.
Atslēgvārdi:
Valodas sistēmas nepietiekama attīstība (VSNA)
Korekcijas darbs
Saistītā runa
Bērns pirmsskolas vecumā iploma work “Tied speech development possibilities for preschool children with insufficient development of language system” is very actual and important because of enlarged numbers of children that have different language and speech disorders.
The goal of the diploma work is to look at different researches in the field of pedogogics (education theory) and speech therapy. There has been made analysed cognititions and methods from different authors’ point of view. Analysed methods has been used and proved during praktical educational work. Results of research analysis have been aggregated in tables and charts.
First part of diploma work is a theoretical background of children mental development described in different authors concepts. There has been used theories and research work of L. Vigotska (Ļ. Vigotska), G. Piage (Ž. Piažē), E. Eriksson (Eriksona), G. Svence (G. Svences) and other.
Second part deals with theoretical interpretation about the lack of speech/ language development system. There has been explained and described each of three speech/ language development levels.
Third part describes main charesteristics and lack of language development system for children with speech system disorder. There has been identified main charesterists that influence disturbances.
Fourth part looks at methods and practical techniques used in the field of tied speech development research and tied speech development possibilities. There has been recognized main pedogogical preconditions, methods and different techniques that are important in language development process.
Last part of research is empirical and practical work analysis from pedogogical point of view. During practical work with children there has been used analysed methods for tied speech development and different adjusting events. At least there have been drawn general and main conclusions.
The main result is the evidence that all these used methods and exercises helps children to develop tied speech and promote language development.
Insufficient development of language system
Adjusting events
Tied speech
Children at preschool