Iepazīšanās ar tautisko romantismu Ausekļa un A.Pumpura daiļradē 7. un 9.klasē
Author
Kalniņa, Vizbulīte
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stikāne, Ilze
Date
2007Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarbā „Iepazīšanās ar tautisko romantismu Ausekļa un A. Pumpura daiļradē 7. un 9. klasē” risināta problēma, kā skolotājam un skolēniem sadarbojoties un meklējot efektīvas mācību metodes un paņēmienus, var apgūt mācību tēmu par tautiskā romantisma spilgtākajiem pārstāvjiem latviešu literatūrā – Ausekli un A. Pumpuru. Lai risinātu problēmu, izvirzīts pētījuma mērķis - apzināt, izpētīt un izstrādāt mācību satura apguvei izmantojamās mācību metodiskās iespējas, iepazīstoties ar tautisko romantismu Ausekļa un A. Pumpura daiļradē 7. un 9. klasē. Uzdevumi: teorētiskās literatūras studijas pedagoģijā, psiholoģijā, literatūrzinātnē; psiholoģiskā skolēnu izpēte; izstrādāt mācību metodisko sistēmu vielas apguvē; īstenot mācību izmēģinājumu darbību praksē 7. un 9. klasē; apkopot un analizēt praksē iegūtos rezultātus. Pētījumā izmantoju vairākas pedagoģijā aprobētas metodes: zinātniskās literatūras analīzi; dokumentu izpēti un analīzi; novērošanu; aptauju; pārrunas; pašnovērtēšanu; pedagoģisko situāciju analīzi.
Darba teorētiskā daļa sastāv no divām nodaļām. Pirmajā nodaļā apskats par Ausekli un A. Pumpuru – spilgtākajiem tautiskā romantisma pārstāvjiem latviešu literatūrā, par viņu uzskatiem un dzeju; otrajā nodaļā iepazīstinu ar skolotāja gatavošanās literatūras stundām : pusaudžu vecumposma raksturojums un pusaudžu vajadzības dažādos aspektos; 7. un 9. klases kolektīva vispērējā izpēte un skolēnu intelektuālās attīstības un mācību darbības īptnības literatūras stundās; integrētā metode kā humānpedagoģijas metode; mākslas psiholoģijas un estētikas atziņas literatūras mācību skatījumā; literatūras mācību darba metodes un formas. Empīriskajā daļā: sadarbības rezultātu apkopojums un analīze 7. un 9. klasē. Skolēni, izvērtējot mācību metodes un paņēmienus, labprāt vēlas : Prāta vētru, vizualizēšanu, stāstījumu, diskusiju, sarunu, radošo rakstīšanu, daudzveidīgo jautāšanu; par interesantākajām mācību stundām 7. klasē atzinuši: Tautiskā romantisma iezīmes Ausekļa un A. Pumpura dzejā. Dzejoļu kopa; Auseklis. Personība ; A. Pumpurs. Personība; bet 9. klasē - Draudzība un mīlestība – dzīves vērtības; Nodevība. Nodevēja tēls. Kangars un kangarisms.
Galvenās atziņas:
1.Bērna radošā potenciāla attīstība ir viens no galvenajiem uzdevumiem, kura izpildei piemērota integrētā metode, kas atbilst humānās pedagoģijas saturam.
2.Aplūkotās stratēģijas ( Jaunā Kritika, Kritiskā domāšana, A. Bjennes autorstratēģija) ir orientētas uz pusaudžu eksistences (respektē skolēnu kustību aktivitātes vajadzības, sensorās uztveres attīstīšanas nepieciešamību), sociālo (kognitīvajā un sociālajā aspektā) un izaugsmes vajadzību (radošās un interaktīvās darba formas, sajūtu, jūtu un domu apjēgta, motivēta izkopšana) apmierināšanu. The diploma paper „Getting acquainted with romanticism in the creative work of Auseklis and A. Pumpurs in Grades 7 and 9” attempts to solve the problem of covering the material about the brightest representatives of national romanticism in Latvian literature – Auseklis and A. Pumpurs – with the teacher and the pupils working together and searching for effective study methods. To solve the main problem, a goal was put forward – to examine the possible study methods when studying about national romanticism in the works of Auseklis and A. Pumpurs in Grades 7 and 9. The principal tasks put forward: theoretical study of literature in pedagogy, psychology and literature science; psychological analysis of students; development of a study method usable for education; the actual use of the method in Grades 7 and 9; summing up and analyzing the results. Multiple pedagogically approbated methods – analysis of scientific literature, examination and analysis of documents, observation, survey, discussions, self-evaluation and the analysis of pedagogical situation – were used in this paper.
The theoretical part of the work consists of two chapters. The first chapter contains a review on Auseklis and A. Pumpurs, their views and their poetry. The second chapter presents the teacher’s preparation stage for the literature classes: it offers characterization of average teenage students and their needs, an overall examination of students of Grades 7 and 9, peculiarities of the intellectual development and study activity in literature classes of these students, the integrated method as a method of humane pedagogy, the cognitions of art psychology and aesthetics in the view of literature studies as well as a list of methods and forms of literature studies. The empiric part consists of an overview and analysis of results of cooperation in Grades 7 and 9. When evaluating different methods of teaching, it turned out that students prefer brainstorming method, visualization, story, discussion, conversation and multi-sided questions. Grade 7 says that the most interesting lessons were the following: “Markings of national romanticism in the poetry of Auseklis and A. Pumpurs”, “Poem set”, “Auseklis. Personality” and “A. Pumpurs. Personality”, whereas Grade 9 preferred lessons “Friendship and love as values. Betrayal”, “The image of traitor” and “Kangars. Kangarism”
The main cognitions are as follows:
1. The development of the creative potential of a child is one of the main objectives set in the State basic education standard to accomplish the goal of basic education. The integrated method, which complies with the standard of humane pedagogy, is best fitted for this.
2. The examined strategies (New Critics, Critical Thinking, and Author-strategy of A. Bjenne) are directed towards satisfying the teenagers’ existential (needs respect the needs of students’ movement activity and the necessity of sensorial perception), social (satisfied both in cognitive and social aspects) and growth (creative and interactive work forms and a conscious and motivated development of senses, emotions and thoughts) needs.