Propedētiskā perioda problēmas skolēniem ar viegliem garīgās attīstības traucējumiem un to novēršana
Author
Ozoliņa, Jana
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Žīmante, Kaiva
Date
2007Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarbā ar nosaukumu „Propedeitiskā perioda matemātikā problēmas skolēniem ar garīgās attīstības traucējumiem un to novēršana” autore pēta propedeitiskā perioda matemātikā problēmas 1. klases skolēniem ar viegliem garīgās attīstības traucējumiem.
Pētījuma mērķis - noskaidrot matemātikas propedeitiskā perioda problēmas un aktualizēt šo problēmu novēršanas paņēmienus sekmīgai matemātikas zināšanu apgūšanai. Pētāmā grupā iekļauti 9 skolēni vecumā no 7 līdz 9 gadiem.
Diplomdarbs sastāv no divām daļām – teorētiskās un praktiskās.
Teorētiskajā daļā tiek analizēta pedagoģiskā un psiholoģiskā literatūra par propedeitiskā perioda nepieciešamību skolēniem ar viegliem garīgās attīstības traucējumiem un matemātikas speciālā mācīšanas metodika propedeitiskajā periodā skolēniem ar garīgās attīstības traucējumiem.
Veicot praktisko pētījumu, darbā tika izmantotas šādas pētījuma metodes: novērošanas metode, dokumentācijas analīze, aptauja, pārrunas, skolēnu zināšanu pārbaude. Veicot praktisko pētījumu, tika konstatēts, ka propedeitiskajā periodā matemātikā skolēniem ar garīgās attīstības traucējumiem pastāv sekojošas problēmas: nepietiekama roku sīkās muskulatūras attīstība; ļoti niecīgs vārdu un jēdzienu krājums, valodas sistēmas traucējumi; izteikti vāja sociālā un sadzīves pieredze; nepietiekama rūpība; adaptācijas jaunā vidē gausums; dažāds garīgās un fiziskās attīstības līmenis; trūkst gribasspēka un mācību motivācijas; vāja uzmanības noturība, kas saistīta ar veselības problēmām.
Pētāmajai grupai ir veikta iegūto rezultātu analīze un darbā apkopoti pedagoģiskie paņēmieni matemātikas zināšanu apguves problēmu novēršanā skolēniem ar garīgās attīstības traucējumiem propedeitiskajā periodā. In the Diploma Paper with the title “Problems of Teaching Mathematics in the Propaedeutical Period to Pupils with slight Insanity Derangements and Their Prevention” the author researches the problems of teaching Mathematics in the propaedeutical period to the 1 – st grade pupils with slight insanity derangements.
The aim of the research – to find out the problems of teaching Mathematics in the propaedeutical period and to actualize methods, which help to prevent these problems, make good progress and aquire good Mathematics knowledge. The research group consists of 9 pupils aged 7 till 9.
The Paper consists of two parts – of the theoretical part and the practical part.
In the theoretical part the pedagogical and psychological literature about the necessity of the propaedeutical period for pupils with slight insanity derangements and the special methodics about teaching Mathematics in the propaedeutical period to pupils with slight insanity derangements were analysed.
In the process of practical research, the following methods of research were used: observation, analysis of documentation, questionnairing, debates, testing of pupils knowledge. As a result of practical research it was ascertained, that in propaedeutical period in mathematics pupils with slight insanity derangements have the following problems: undeveloped tiny muscularity; a very narrow vocabulary disturbances in language system; very weak social experience; inadequate accuracy; slow adaptation in new environment; different level or physical and intellectual development; lack of will – power and motivation, low stability of attentios, connected with health problems.
The analysis of the results of the research group is done, the pedagogical methods for prevention of the problems of teaching Mathematics in the propaedeutical period to the pupils with slight insanity derangements are in the Paper included.