Pusaudžu internālo un eksternālo uzvedības problēmu, un pašcieņas saistība ar mātes izvēlētām disciplinēšanas metodēm.
Author
Grīnberga, Marina
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Miltuze, Anika
Date
2014Metadata
Show full item recordAbstract
Šī pētījuma mērķis ir noskaidrot vai pusaudžu uzvedības problēmas kā ekternālās un internālās uzvedības problēmas, un pašcieņa ir saistītas ar mātes un tēva izmantotām disciplinēšanas metodēm. Pētījuma izlasi veido 200 pusaudži vecumā no 14 līdz 16 gadiem, kas atbilst pusaudžu vecumam. Izlase sastāv no 92 meitenēm un 108 puišiem. Respondenti tika atlasīti pēc sociāldemogrāfiskiem kritērijiem, kas nosaka, ka pusaudzim jādzīvo kopā ar savu bioloģisko māti.
Lai noskaidrotu pusaudžu uzvedības problēmas tika izmantota Ahenbaha Jauniešu Pašnovērtējuma aptauja (Youth Self Report; YSR; Achenbach & Rescorla, 2001). Mātes izmantotās disciplinēšanas noteikšanai tika pielietota pašizveidota aptauja, kas tika pielāgota Disciplīnas dimensiju aptaujai (Dimensions of Discipline Inventory; DDI; Straus & Fauchier, 2007). Pusaudžu pašcieņas novērtēšanai tika pielietota Rozenberga pašcieņas aptauja (Self-Esteem Scale, Rosenberg, 1965).
Pētījuma rezultāti norāda, ka mātes neefektīvas disciplīnas izmantošana saistās, gan ar pusaudžu uzvedības problēmām, gan ar viņu pašcieņu. Tika atklāts, ka arī neefektīvas disciplinēšanas izmantošana no mātes puses saistās ar pusaudžu uzvedības problēmām. Pētījums atklāj, ka dažās no pusaudžu uzvedības problēmām ir negatīvi saistītas ar viņu pašcieņu.
Atslēgas vārdi: disciplīna, pusaudži, uzvedības problēmas, pašcieņa Aim of this study is to clarify if there are some correlations between adolescent behavior prolems such as externelaizing and internalizing behavior problems and self-esteem and mothers choosen disciplining methods. The study sample consist of 200 adolescent aged 14 to 16 years. Sample consist of 92 girls and 108 boys. Respondenti was selected by socio-demographic criteria, wich states that adolescent are living with their biological parents.
To clarify adolescent behavioral problems used Achenbaha Youth Self-Report (Youth Self Report; YSR; Achenbach & Rescorla, 2001) survey inventory. To identifying parents disciplinining methods used selfmade inventory wich was adapted to the Discipline dimension survey (Dimensions of Discipline Inventory; DDI; Straus & Fauchier, 2007). To assessment of adolescence self-esteem was used Rosenberg self-esteem inventory (Self-Esteem Scale, 1965).
Results of study show that mothers use ineffective discipline associated with both adolescents behaviot problems and their self-esteem. The study indicate the using effective disciplinē of mothers asociated with adolescents behavior problems to. In the study faound that some of adolescents behavior problems negative asociated with their self-esteem.
Key words: discipline, adolescent, behaviour problems, self-esteem