Vienaudžu savstarpējās vardarbības pieredzes saistība ar psihopatoloģiskajiem simptomiem
Author
Strazdiņa, Laura
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Damberga, Ilze
Date
2014Metadata
Show full item recordAbstract
Šī pētījuma mērķis bija noskaidrot saistības starp vienaudžu savstarpējās vardarbības pieredzi un psihopatoloģiskajiem simptomiem. Pētījuma izlase sastāv no 122 pamatskolas skolēniem vecumā no 12 līdz 15 gadiem (M=13,70, SD=0,72). Lai novērtētu vienaudžu savstarpējās vardarbības pieredzi un psihopatoloģiskos simptomus tika izmantotas sekojošas skalas: Īsā simptomu aptauja (Brief Symptom Inventory; Derogatis, 1975) un Olveusa pāridarītāju/upuru aptauja (Olweus Bully/Victim Questionaire; Olweus, 1996). Pētījuma rezultāti ierosina, ka pastāv statistiski nozīmīgas saistības starp upura pieredzi un somatizāciju, starppersonu jūtīgumu, depresiju, naidīgumu, fobiskām bailēm, paranoīdām iedomām un psihotismu, savukārt pāridarītāja pieredzei ir nozīmīga saistība ar somatizāciju, obsesīvu kompulsivitāti, naidīgumu un paranoīdām iedomām. The purpose of this study is to study the relationships between the experience of bullying at primary school and psychopathological symptoms, The sample consists of 122 adolescents aged 12 to 15 years old (M=13,7, SD=0,72). In order to assess the experience of bullying and psychopathological symptoms the following scales are used: Brief Symptom Inventory (Derogatis, 1975) and Olweus Bully/Victim Questionaire (Olweus, 1996).The results of this study suggest that there are statistically significant relationships between the experience of a victim and somatization, interpersonal sensitivity, depression, hostility, phobic anxiety, paranoid ideation, and psychoticism, whareas the experience of a bully has significant association with somatization, obsession-compulsion, hostility and paranoid ideation.