Show simple item record

dc.contributor.advisorUpmane, Andaen_US
dc.contributor.authorDamroze, Ivetaen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-23T13:02:56Z
dc.date.available2015-03-23T13:02:56Z
dc.date.issued2014en_US
dc.identifier.other43626en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/10641
dc.description.abstractPētījuma mērķis bija noskaidrot, kāda ir kauzalitātes orientācijas un atkarīgas pašcieņas saistība ar alkohola lietošanas motīviem. Pētījumā tika izmantotas četras aptaujas – Vispārējā kauzalitātes orientācijas skala (Deci & Ryan, 1985), Atkarīgas pašcieņas skala (Crocker, Luhtanen, Cooper, & Bouvrette, 2003), Alkohola lietošanas motīvu aptauja (Cooper, 1994), Alkohola lietošanas līmeņa aptauja. Pētījumā piedalījās 115 pieaugušie vecumā no 18 līdz 67 gadiem ar darba pieredzi, kuri pēdējā pusgada laikā ir lietojuši alkoholu vairāk par 1 reizi. Kopumā iegūtie rezultāti apstiprina kauzalitātes orientācijas un atkarīgas pašcieņas statistiski nozīmīgas saistības ar alkohola lietošanas motīviem. Tie indivīdi, kuri uzrāda augstus autonomas orientācijas rādītājus, alkoholu patērē nelielos daudzumos, lai regulētu savu afektu – izbaudītu patīkamās sajūtas un atslābinātos, ko sniedz alkohola iedarbība, turklāt, var pieņemt, ka tā ir adaptīva alkohola lietošana. Indivīdi ar augstiem kontrolētas orientācijas rādītājiem alkoholu lieto, lai pārvarētu grūtības, kas ir saistītas ar nepārliecības izjūtu par sevi, turklāt alkohola lietošana nepalīdz mazināt viņu spriedzi. Savukārt cilvēki ar augstiem bezpersoniskas orientācijas rādītājiem alkoholu lieto, lai izvairītos no nepieņemšanas grupā, jo jūtas viegli ievainojami un nedroši attiecībās ar citiem cilvēkiem. Zems alkohola patēriņš ir saistīts ar atkarīgu pašcieņu no ģimenes atbalsta un morālām vērtībām. Turpretim vēlmei izjust savu kompetenci, it īpaši sevi salīdzinot ar citiem un novērtējot savus sasniegumus, ir būtiska ietekme uz alkohola lietošanas motivāciju – tā motivē cilvēkus lietot alkoholu, lai veidotu un stiprinātu attiecības un mazinātu trauksmi pēc piedzīvotām neveiksmēm, pilnveidojot savas kompetences izjūtu. Tāpat arī augsti no ārejā izskata atkarīgas pašcieņas rādītaji ir saistīti ar pozitīva un negatīva afekta regulāciju, lietojot alkoholu. Atslēgvārdi: kauzalitātes orientācija, atkarīga pašcieņa, alkohola lietošanas motīvi; alkohola lietošanas motivācijas modelis; pašnoteikšanās teorija 2en_US
dc.description.abstractThe aim of this study is to examin the relations among causality orientation, contingencies of self-worth and drinking motives. There were used four questionnaires – The General Causality Orientation Scale (Deci & Ryan, 1985), Contingencies of Self-Worth Scale (Crocker, Luhtanen, Cooper, & Bouvrette, 2003), The Drinking Motives Questionnaire - Revised (Cooper, 1994) and The Drinking level Scale. The study included 115 adults aged 18 to 67 years with work experience and in the last six months they have consumed alcohol more than 1 time. The results confirmed that causality orientation and contingencies of self-worth is significantly related with drinking motives. Those individuals who demonstrate higher level of autonomous orientation, consume alcohol in small quantities to regulate their affect - enjoying the pleasant feelings and relaxing, and it can be assumed as the adaptive use of alcohol. Individuals with high controlled orientation consume alcohol to overcome the difficulties associated with uncertainty sense of self, and the use of alcohol does not help diminish their distress. While people with high rates of impersonal orientation consume it to avoid from rejection in group because they feel insecure in relationships with other people. Low alcohol consumption is associated with contingencies of self-worth depends on family support and moral virtues. In contrast, the desire to experience their competence, especially compared themselves with others and assessing their achievements, have a significant impact on alcohol motivation - it motivates people to consume alcohol in order to build and strengthen relationships and reduce anxiety caused by difficulties, and enhance their sense of competence. There is significant relatedness among contingencies of self-worth depends on appearance and positive and negative affective regulation by the alcohol consumption. Key words: causality orientation; contingencies of self-worth; drinking motives; motivational model of alcohol use; self-determination theoryen_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPsiholoģijaen_US
dc.titleKauzalitātes orientācijas un atkarīgas pašcieņas saistība ar alkohola lietošanas motīviemen_US
dc.title.alternativeThe Relationships among the Causality Orientation, Contingencies of Self-Worth and the Drinking Motivesen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record