Telpiskuma izpratnes attīstīšana mākslas skolas 3.-4. kursa audzēkņiem
Author
Dzilna, Ilze
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Zvirgzdiņa, Velga
Date
2007Metadata
Show full item recordAbstract
Darbs „Telpiskuma izpratnes attīstīšana mākslas skolas 3.-4. kursa audzēkņiem” veltīts vienam no mākslas pamatelementiem – telpai. Telpu raksturojošo īpašību kopums ir telpiskums. Diplomdarba mērķis ir pētīt telpiskuma izpratnes attīstīšanas iespējas mākslas skolas 3.- 4. kursa audzēkņiem. Darba pirmajā nodaļā tiek atklāta telpiskuma nozīme mākslā, mākslas vēsturē un mākslas izglītībā, atsedzot šīs tēmas problēmjautājumus. Telpiskuma uztvere ir pirmais solis telpiskuma izpratnes ceļā, tai veltīta īpaša apakšnodaļa, kas iekļauj interesantu pētījumu aprakstus, tostarp par to vai pastāv atšķirības reālas un iluzoras telpas uztverēs. Otrā nodaļa atklāj pusaudžu vecumposma aktualitātes, aplūkojot to no fizioloģiskās, psiholoģiskās un īpaši mākslinieciskās attīstības skatpunktiem. Tā atsedz vecumposmam raksturīgā panīkuma mākslinieciskajā attīstībā iemeslus un sniedz iespējamos risinājumus. Trešā nodaļa piedāvā uzdevumu kopu telpiskuma izpratnes attīstīšanai, uzdevumu kopas un aprobācijas analīzi, kā arī ieteikumus uzdevumu kopas uzlabošanai un dažādošanai Diploma paper „Development of space undrestanding in art school ” is dedicated to one of the basic art elements – space. The unity of qualities that describe the space can be called as spatial ones. Qualities that describe space can be united as spatial. The purpose for this work is to research possibilities, how to develop 3-4 year’s students perception of space in art school. First chapter reveals the meaning of space in art, art history and art education, opens problematic issues. Space perception is the first step to understanding of space. Second chapter discusses physiological, psychological and artistic development actualities in adolescence. It points out the reasons of crisis in artistic development that is typical of pupils at this age group, and gives possible suggestions. Third chapter is dedicated to practice; it offers lesson plans for developing understanding about space in visual arts classrooms, shares experience in realization of these lessons and gives suggestions to make these lessons better and varied.