Runas komunikatīvās kompetences veidošana vispārizglītojošās vidusskolas mācību procesā krievu valodas kā svešvalodas stundās
Author
Preise, Līga
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Marčenko, Jeļena
Date
2010Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba „Runas komunikatīvās kompetences veidošana vispārizglītojošās vidusskolas mācību procesā krievu valodas kā svešvalodas stundās” mērķis ir izpētīt un piedāvāt dažādus mutiskās saziņas- runas,uzdevumus skolēniem ar dažādiem personības tipiem, kas izmantojami krievu valodas kā svešvalodas stundās un veicina skolēnu komunikatīvo prasmju pilnveidošanu.
Darbā ir analizēta teorētiskā literatūra par pieejām svešvalodas mācīšanā, par skolēnu komunikatīvo prasmju veidošanu svešvalodas stundās, apskatītas prasības, kas komunikatīvo prasmju apguvei izvirzītas vidusskolas mācību priekšmeta standartā, sniegti kritēriji, ko runas prasmes vērtēšanai izstrādājusi LR IzM vidusskolas posma noslēgumā.
Diplomdarbā apkopoti dažādi runas uzdevumu veidi, iedalot tos šādās grupās:
1.Dialogs.
2.Monologs.
3.Lomu spēles.
4.Diskusija.
5.Projekts.
Apkopotajiem runas uzdevumiem doti piemēri.
Diplomdarba 3.nodaļā sniegti tie runas uzdevumi, ko autore izstrādājusi un aprobējusi praktiskā darbībā ar Madonas Valsts ģimnāzijas 10.klases skolēniem, kā arī raksturotas iespējas šo uzdevumu vērtēšanā, doti vērtēšanas kritēriju piemēri.Darba nobeigumā autore secinājusi, ka skolēnu komunikatīvās prasmes,svešvalodas apguves procesā, vislabāk attīsta tie uzdevumi, kas skolēniem šķiet saturiski interesanti un kuru veikšanā viņi var izmantot savu dzīves pieredzi. Autore secinājusi, ka ne vienmēr visi runas uzdevumi vērtējami ar atzīmi, lai nemazinātu skolēnu vēlmi izteikties, veidot brīvas komunikatīvās situācijas, izmantojot visus viņu rīcībā esošos valodas un citus komunikācijas līdzekļus. The aim of the diploma paper “Developing oral communication competencies in the study process of general education secondary shools when teaching Russian as a foreign language” is to study and offer various tasks of oral communication i.e. speech for students of various personality types to use in the Russian as a foreign language classroom, in order to support improvement of students’ communicative skills.
The diploma paper analyzes the available theoretical sources on various approaches to foreign language acquisition and on developing students’ communicative skills in foreign language classes. It also studies secondary school curriculum requirements concerning acquisition of communicative skills in a foreign language. It offers criteria for assessing communicative skills at the end of secondary school as set by the Latvian Ministry of Education and Science.
The diploma paper offers an overview of various speaking tasks in the following categories:
1.Dialogue
2.Monologue
3.Role plays
4.Discussion
5.Project
It also provides examples for each category.
Part 3 of the Paper offers speaking tasks designed and approbated by the author in practical work with class 10 students of Madona State gymnasia. It also describes possibilities to assess these tasks as well as provides examples of assessment criteria.
In the end, the author comes to the conclusion that students’ communicative skills in foreign language acquisition process are best developed by those tasks that have interesting contents as well as those that give students an opportunity to share their experience. The author concludes that not all speaking tasks can or should be assessed with a grade not to eliminate students’ desire to express themselves. What is more important is to create free communication situations using the language and all the other means of communication that are available to them.