Bilingvālu un monolingvālu bērnu darba atmiņas atšķirības
Author
Medne, Veronika
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Raščevska, Malgožata
Date
2010Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma mērķis bija noskaidrot monolingvāļu un sabalansēto bilingvāļu bērnu darba atmiņas atšķirības. Pētījuma piedalījās 60 bērni, kuri veidoja divas grupas. Pirmā - sabalansēti bilingvāli (latviešu un krievu valoda), otrā – monolingvāļi (latviešu valoda). Grupas tika pielīdzinātas pēc vecuma un dzimuma, vidējais vecums bija 14,1 gadi, katrā grupā bija 23 meitenes un 7 zēni. Lai noteikt valodas prasmju līmeni tika izmantots Vārdu krājuma tests, kuru izveidoja Tatjana Turilova 2010. gadā. Lai pārbaudīt bērnu darba atmiņu, tika izmantots pēc Vekslera testa Skaitļa virkņu tipa uzdevumiem izveidots instruments (Wechsler Intelligence Scales for Children - III, Wechsler, 1993), ka arī Kaufmana tests, tēlpiskas atmiņas skala (Kaufman A. S., & N. L., 1983). Pētījuma rezultāti parāda, ka nepastāv statistiski nozīmīgas atšķirības starp bilingvālu un monolingvāļu darba atmiņu. Rezultāti apliecina, ka nav konstatēta bilingvisma pozitīva ietekme uz kognitīvām spējām. Tā kā bilingvisms kļūst arvien vairāk izplatīts, cilvēki kļūst atvērtāki jaunai pieredzei un jaunām valodām, līdz ar to ir svarīgi noteikt kādā veidā tas ietekmē viņu kognitīvas spējas. Viens no šī pētījuma trūkumiem – netika kontrolētas trešās valodas zināšanas.
Atslēgas vārdi: bilingvisms, monolingvisms, darba atmiņa. The aim of my study is to clarify the difference of working memory between monolingual and bilingual children. Sixty children participated in the study. They formed two groups. First one – balanced bilingual group, second one – monolingual group. Groups were aligned by age and sex, mean age was 14.1 years, each group had 23 girls and 7 boys. To determine the level of language skill the Vocabulary Test was used. This test was made by Tatjana Turilova at 2010 year. To examine children's working memory, one test, that is based on Wechsler Intelligence Scales for Children – III, Digit span scale (Wechsler, 1993), as well as Kaufmann test, spatial memory scale (Kaufman, N.L. & Kaufman, A.S., 1983) were used. The tests original set was used. The study revealed that there was no statistically significant differences between bilingual and monolingual children’s working memory. In general bilingualism is a important topic because bilingualism is becoming increasingly widespread, people are becoming more opened to the new experiences and new languages, so it is important to determine how this changes can influence their cognitive abilities.
Key words: bilingualism, monolingualism, working memory.