Show simple item record

dc.contributor.advisorBite, Ievaen_US
dc.contributor.authorDūda, Sandraen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-23T13:21:43Z
dc.date.available2015-03-23T13:21:43Z
dc.date.issued2011en_US
dc.identifier.other19945en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/11093
dc.description.abstractMaģistra darba mērķis ir izpētīt pirmsskolas vecuma bērnu sociālo prasmju veidošanās priekšnosacījumus ģimenes kontekstā un iespējamo saistību ar mašu pašefektivitātes izjūtu pilnās un šķirtās ģimenēs. Pētījumā piedalījās 70 mātes, kurām ir bērni vecumā no 5 – 7 gadiem, 50 pirmsskolas vecuma bērni un 15 pirmsskolas skolotāji. 37 mātes dzīvo kopā ar bērna bioloģisko tēvu, savukārt 33 pētījuma dalībnieces ir šķīrušās. Pētījumā izmantotās metodikas: Demogrāfisko datu aptauja Sociālo prasmju novērtēšanas sistēma (Gresham & Elliott, 1990), Vecāku pašefektivitātes skala (Meunier & Roskam, 2008) un „Ģimenes zīmējums”. Pēc iegūtajiem rezultātiem var secināt, ka kopumā pastāv statistiski nozīmīga saistības starp bērna sociālo prasmju faktoriem un atsevišķām vecāku pašefektivitātes dimensijām. Tika atklāts arī, ka pilnās ģimenēs dzīvojošie bērni, māšu vērtējumā, ir ar augstāku spēju kontrolēt savu uzvedību, ir draudzīgāki un ievēro noteikumus (pozitīvi eksternāla uzvedība), ir pārliecinātāki un pozitīvi noskaņoti pret sevi un citiem (pozitīvi internāla uzvedība). Pētot vecāku pašefektivitātes izjūtu, tika konstatēts, ka mātes, kuras dzīvo kopā ar bērna tēvu novērtē sevi kā gādīgākas pret bērnu, salīdzinājumā ar mātēm, kuras ar bērna tēvu ir šķīrušās. Pārējās vecāku pašefektivitātes dimensijās būtiskas atšķirības neparādījās. Pētījuma papildjautājumā tika noskaidrots, ka pastāv saistība starp skolotāju novērtējumu par bērna paškontroli un vecāku novērtējumu par bērna starppersonu prasmēm, pozitīvi eksternālu un pozitīvi internālu uzvedību. Savukārt, pētot pirmsskolas vecuma bērnu ģimenes zīmējumus, tika atklāts, ka šķirtās ģimenēs dzīvojošu bērnu zīmējumos parādās tādas kopīgas pazīmes kā agresīvas tendences ģimenē, izteikta vajadzība pēc drošības un stabilitātes izjūtas, kā arī ierobežots emocionālais un fiziskais kontakts. Līdz ar atbildēm uz pētījuma jautājumiem, ir izpildīts zinātniski pētnieciskā darba mērķis. Maģistra darba pētījuma rezultāti var tikt pielietoti kā informatīvs un izglītojošs materiāls veicot plašāku pētījumu izvēlētajā jomā. Atslēgas vārdi: sociālās prasmes, pašefektivitāte, pilnās, šķirtās ģimenes.en_US
dc.description.abstractThe goal of this master thesis is to examine preschoolers' social skills formation in family context and the mother’s self-efficcacy beliefs of full and divorced families. The study included 70 mothers with children aged 5 - 7 years, 50 pre-school children and 15 preschool teachers. 37 mothers living with the child's biological father, while the 33 study participants are divorced. The following methods were used in this paper: Demographic data survey, Social Skills Assessment System (Gresham & Elliott, 1990), Parental self-efficcacy beliefs Scale (Meunier & Roski, 2008) and "Family Drawing". The result show that there is a statistically significant relationship between the child's social skills and individual parental self-efficcacy dimensions. It was also found that children who live in full families have a higher ability to control their behavior, are more friendly and respect the rules (positive external behavior), is a confident and with positive attitude towards themselves and others (positive internal behavior). Researching parental self-efficcacy beliefs, it was found that mothers who live with the child's father assessed themselves as more nurture against children, compared with mothers who are divorced. In other parents self-efficcacy dimensions differences was not found. The result also showed some relationship between teachers’ and parents’ assessment of the child's social skills. Further, studying pre-school children „family drawings”, it was found that children living in divorced families appear in drawings characteristic of the aggressive tendencies in the family, expressed the need for a sense of security and stability, as well as the limited emotional and physical contact. Scientific research work are completes with the answers on questions. The results of this study can be used as an informative and educational material through a wider study in chosen field. Keywords: social skills, self-efficcacy, full, broken families.en_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPsiholoģijaen_US
dc.titlePirmsskolas vecuma bērnu sociālo prasmju saistība ar mātes pašefektivitātes izjūtu pilnās un nepilnās ģimenēs.en_US
dc.title.alternativeSocial skills of preschoolers and mothers selfefficacy beliefs in full and divorced families.en_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record