Vērtību un prosociālās uzvedības saistība.
Author
Ikauniece, Signe
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Austers, Ivars
Date
2011Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma mērķis ir noskaidrot, kāda ir vērtību saistība ar 4 prosociālas uzvedības veidiem (altruistisko, publisko, anonīmo un emocionālo), kā arī – vai pastāv vērtību un prosociālās uzvedības atšķirības skolotāju un studentu izlasēs. Pētījumā piedalījās 119 4.-10. klašu skolotāji un 158 pēdējo kursu studenti. Izmantojot Švarca vērtību aptauju (SVS, Schwartz Value Survey, Schwartz, 1992; adaptēta Latvijā – Austers, 2002) un prosociālo tendenču aptaujas (Prosocial Tendencies Measure-Revised, PTM-R, Carlo & Randall, 2002) modificēto versiju latviešu valodā (modifikācija veikta šajā pētījumā), tika atklātas saistības starp vērtībām un prosociālo uzvedību abās izlasēs. Pārsteidz pozitīvā saistība starp pašrealizāciju un altruistisko prosociālo uzvedību studentu izlasē. Tika atklātas atšķirības vērtībās un prosociālajā uzvedībā starp abām izlasēm (atšķirības netika atklātas paštranscendences vērtībās), kā arī prosociālajā uzvedībā.
Atslēgas vārdi: vērtības, prosociāla uzvedība. The aim of this study is to find out the link between values and four types of prosocial behavior (altruistic, public, anonimous and emotional) and also to answer the question – is there any differencies between teacers and students in values and prosocial behavior. The respondents were 119 4th-10th grade teachers and 158 undergraduates. Using Schwartz Value Survey (SVS, Schwartz, 1992; potted to Latvian condition Austers, 2002) and Prosocial Tendencies Measure-Revised (PTM-R, Carlo & Randall, 2002) modifyed in Latvian (in this study) was found the connection between values and prosocial behavior in both groups. It is surprising that there exists positive correlation between self-direction and altruistic prosocial behavior. There were found differencies in values and prosocial behavior between teachers and students (there is no difference in self transcendence values between both groups) and prosocial behavior.
Key words: values, prosocial behavior.