Show simple item record

dc.contributor.advisorDimdiņš, Ģirtsen_US
dc.contributor.authorHildebrante, Vinetaen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-23T13:21:50Z
dc.date.available2015-03-23T13:21:50Z
dc.date.issued2012en_US
dc.identifier.other22087en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/11153
dc.description.abstractAbstrakts Pētījuma mērķis ir noskaidrot, vai pastāv statistiski nozīmīga saistība starp individuālām un darba vērtībām ar apmierinātību ar darbu skolās strādājošām skolotājām un kuras skolā strādājošo skolotāju individuālās vai darba vērtības prognozē apmierinātību ar darbu. Pētījuma izlasi veido 107 skolotāju profesijā strādājošas sievietes, t.sk. 69 pilsētas skolās un 38 lauku skolās strādājošas skolotājas. Respondentu vecuma amplitūda ir no 24 līdz 65 gadiem. Datu ievākšanai tika pielietotas trīs metodes: Spektora apmierinātības ar darbu aptauja(Job Satisfaction Survey/JSS/Spector P.E., 1988), Darba vērtību aptauja (Work Values Questionnaire/ WVQ/, Furnham,2005) un individuālo vērtību noteikšanai tika izmantota Portreta vērtību aptaujas (The portrait Values Questionnaire, PVQ; Schwartz,Melech, Lehmann, Burgess, &Harris, 2001). Pētījuma rezultāti atklāj, ka kopējā apmierinātība ar darbu skolās strādājošām skolotājām ir vērtējama kā vidēja, jeb apmierinoša. Visvairāk skolotājus apmierina skolas vadība, kolēģi un darba saturs. Viszemākā apmierinātība skolotājām ir saistīta ar samaksu, papildatlīdzību un darba kārtību. Pētījums parāda, ka skolotāju vidū visaugstāk tiek vērtētas šādas individuālās vērtības „Virzība uz sevi jeb pašrealizācija’’ , „Universālisms’’, „Labvēlība’’ un „Drošība’’. Visas četras piedāvātās darba vērtības skolotāju vidū ir pietiekami augsti vērtētas (skalā no 1-6, vidējie rādītāji visām skalām bija no 5,02(ietekme un virzība uz priekšu) līdz 5,34(atalgojums un darba apstākļi). Statistiski nozīmīgas korelācijas šajā pētījumā tika konstatētas starp apmierinātību ar darba kārtību un individuālo vērtību ‘’tradīcijas’’ un darba vērtību ‘’attiecības kolektīvā’’ (p<0,05). Apmierinātībai ar kolēģiem ir statistiski nozīmīga korelācija ar individuālo vērtību ‘’vara’’ (p<0,05). Bet apmierinātība ar darba saturu veido statistiski nozīmīgu korelāciju ar šādām darba vērtību apkšskalām – ietekme un virzība uz priekšu; autonomija un iemaņu izmantošana un attiecības kolektīvā (p<0,01). Regresijas analīze norāda uz to, ka apmierinātību ar darba saturu pozitīvi prognozē autonomijas svarīgums(p0,01), kas norāda uz skolotāju augstāku apmierinātību ar darbu saturu, ja viņiem tiek dota lielāka brīvība un iespēja izmantot savas spējas un iemaņas. Bet negatīvi apmierinātību ar darba saturu prognozē vērtība ‘’tradīcijas’’(p0,05), kas norāda uz to, ka, jo svarīgākas skolotājam ir tradīcijas, to ievērošana, uzturēšana, kopšana utt., jo zemāka ir apmierinātība ar darba saturu. Apmierinātību ar darba kārtību pozitīvi prognozē tradīciju svarīgums(p0,05), kas norāda uz to, ka jo svarīgāka skolotājam ir vērtība ‘’tradīcijas’’, jo augstāka ir apmierinātība ar darba kārtību. Negatīvi apmierinātību ar darba kārtību prognozē darba vērtība kā motivācijas 4 faktors ‘’attiecības kolektīvā’’(p0,05), kas parāda, ka, jo skolotājam augstāka motivācija ir saistībā ar attiecībām ar kolēģiem, jo zemāka ir viņa apmierinātība ar darba kārtību. Atslēgas vārdi: individuālās vērtības, darba vērtības, apmierinātība ar darbu, skolotāji.en_US
dc.description.abstractThe aim of research is to clarify if there is statistically relevant connection between individual and job values with job satisfaction of teachers who are women and what individual and job values prognosticate job satisfaction of teachers who are women who work at school. Research selection forms 107 teachers who are women (69 work at city schools and 38 work at country schools). Respondents are 24 – 65 years old. There were used 3 methods for getting information: Job Satisfaction Survey/JSS/Spector P.E., 1988, Work Values Questionnaire/WVQ, Furnham, 2005 and for determination of individual values was used The Portrait Values Questionnaire, PVQ; Schwartz, Melech, Lehmann, Burgess&Harris, 2001. The results of research show that techers who are women job satisfaction is evaluated as adequate. Schools’ authorities, collegues and job content satisfy techers who are women the most. The lowest satisfaction is connected with payment, extra pay and work order. The research shows that techers who are women evaluate individual values such as „self actualization”, „universalism”, „benevolence”, „safety”. All these four job values got 5.02 – 5.34 at an average (scale 1 – 6). Statistical important correlation was found between satisfaction with work order and individual value „traditions” and job value „work collective relations” (p<0.05). There is statistical important correlation between satisfaction with colleagues and individual value „authority” (p<0.05). Satisfaction with job content forms statistical important correlation with job values such as influence and progression forward; autonomy and use of acquirements and work collective relations (p<0.01). Analysis of regression shows that satisfaction with job content is positively prognosticated by autonomy’s importance which points to teachers higher satisfaction with job content if they can use their ability and acquirements. Satisfaction with job content is negatively prognosticated by value „traditions” (p<0.05) which points that making traditions alive teachers’ satisfaction with job content gets lower. Satisfaction with job order is positively prognosticated by importance of traditions which points that higher satisfaction with work order is accordance with value „traditions”. Negatively satisfaction with work order is prognosticated by job value as a factor of motivation „work collective relations” (p<0.05). Key words: individual values, job values, satisfaction with job, teachers.en_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPsiholoģijaen_US
dc.titleApmierinātības ar darbu saistība ar individuālām un darba vērtībām skolās strādājošām skolotājāmen_US
dc.title.alternativeRelation between job satisfaction, individual values, and work values among teachers working in schoolsen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record