Eksistenciāli nozīmīgu problēmu atklāsme Mārtiņa Zīverta dramaturģijas apguves stundās 10. klasē
Author
Jurševska, Elīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Ausekle, Dagmāra
Date
2013Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarbā „Eksistenciāli nozīmīgu problēmu atklāsme Mārtiņa Zīverta dramaturģijas apguves stundās 10. klasē” pētīta problēma, kā rosināt skolēnu interesi iedziļināties un atklāt literāra darba būtību, veicinot identitātes meklējumu procesus. Darba mērķis bija veidot metodiskās sistēmas variantu, kas sekmētu eksistenciāli nozīmīgu problēmu atklāsmi skolēnu interesi saistošās literatūras mācībās.
Diplomdarba teorētiskajā daļā sniegts ieskats M. Zīverta dzīves gājumā un daiļradē, kā arī apzināta un izvērtēta teorētiskā literatūra par mācību metodēm un metodiskajiem paņēmieniem, daiļdarba interpretācijas eksistenciālo pieeju.
Pedagoģiskās izmēģinājumdarbības laikā tika veikta skolēnu anketēšana, lai noskaidrotu intereses un attieksmi pret mācīšanos. Iegūtie dati tika analizēti, lai veidotu mācību saturu, izvēlētos skolēnu vajadzībām, interesēm atbilstošākās mācību metodes un metodiskos paņēmienus. Darbā sniegti 8 stundu norises apraksti, skolotājas un skolēnu sadarbības izvērtējums. Diplomdarbam veidots pielikums, kas ietver anketu, stundu plānus, skolotājas sagatavotos materiālus, skolēnu darbu paraugus un vērtējumu tēmas apguves beigās.
Atslēgvārdi: Zīverta dramaturģija, eksistenciālas problēmas, daiļdarba interpretācija, identitātes meklējumi, mācību metodes. The present bachelor’s paper „Revelation of vital existential issues styding Mārtiņš Zīverts’ drama in Class 10 literature lessons” studies the problem of how to make the pupils reveal the essence of a literary work facilitating the identity searching processes. The objective of the paper is to form a method system for enhancing the revelation of vital existential issues in literature lessons.
The theoretical part deals with M. Zīverts’ lifestory and his literary legacy, as well as concentrates on teaching methods and devices including existential approach of an interpretation of a literary work.
During the pedagogical experiment the pupils were questioned in order to find out their interests and motivation. The obtained data were analysed to form the teaching contents and to choose the most appropriate theaching methods and devices. The paper includes 8 descriptions of lessons, evaluation of cooperation between the teacher and the pupils. The supplement contains a questionaire, lesson plans and materials, samples of the pupils works and their assessment.
Key words: Zīverts’ plays, existential issues, interpretation of a literary work, searching for identity, teaching methods.