Pusaudžu - hokeja spēlētāju sasniegumu stratēģijas un apmierinātības izjūta, spēlējot hokeju, saistībā ar vecāku audzināšanas stiliem.
Author
Stālmane, Liene
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Sebre, Sandra Beatrice
Date
2014Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darba mērķis bija izpētīt saistības starp pusaudžu, kuri trenējas hokejā jau no agrīna vecuma, sasniegumu stratēģijām, apmierinātības izjūtu, spēlējot hokeju, un viņu vecāku audzināšanas stilus.
Pētījumā tika iekļauti 53 respondenti latviešu tautības zēni, vecumā no 9 – 14 gadiem, kuri trenējas hokejā. Par pētījuma instrumentāriju izmantotas:
1)Vecāku audzināšanas stila aptauja. (Parental Authority Questionnaire (PAQ), Buri, 1991); 2) Sasniegumu stratēģiju aptauja. (Strategy and Attribution questionnaire (SAQ), Nurmi et al., 1995b);
3)Apmierinātības izjūtas, spēlējot hokeju, noteikšanas anketa. Izveidota šī pētījuma ietvaros, balstoties uz principiem, kuri izmantoti Juntumaa (Juntumaa, 2005) pētījumā, un balstoties uz principiem, ko attīstījis Dīners ar kolēģiem (Satisfaction With Life Scale; Diener, Emmons, Larsen & Griffin, 1985).
Pētījuma rezultāti parāda, ka pastāv pozitīva saistība gan starp autoritāro audzināšanas stilu un sasniegumu stratēģijām, kuras raksturo novirzīšanās no uzdevumiem, gan starp pieļaujošo audzināšanas stilu un sasniegumu stratēģijām, kuras raksturo novirzīšanās no uzdevumiem. Kā arī pastāv negatīva saistība starp autoritatīvo vecāku audzināšanas stilu un sasniegumu stratēģijām, kuras raksturo novirzīšanās no uzdevumiem, un pastāv pozitīva saistība ar pusaudžu sasniegumu stratēģijām, kuras raksturo uz veiksmi orientētā uzvedība ar pusaudžu apmierinātības izjūtu, spēlējot hokeju. Regresijas analīzes rezultāti rāda, ka apmierinātības izjūtu, spēlējot hokeju, prognozē uz veiksmi orientētās sasniegumu stratēģijas.
Atslēgas vārdi: Audzināšanas stili, sasniegumu stratēģijas, apmierinātības izjūta, spēlējot hokeju. The purpose of this Master’s Thesis was to investigate the correlation between the achievement strategies, satisfaction level and parenting styles of adolescent hockey players who have been playing hockey since early childhood.
The conclusions of the research were based on the answers of 53 Latvian adolescent hockey players of 9 to 14 years of age. The following methods were used to carry out the research:
1) Parental Authority Questionnaire ((PAQ), Buri, 1991);
2) Strategy and Attribution questionnaire ((SAQ), Nurmi et al., 1995b);
3) Questionnaire on satisfaction level of hockey players which was developed within the framework of this research and based on the principles used in the research of Juntumaa (Juntumaa, 2005) and Satisfaction With Life Scale (Diener, Emmons, Larsen & Griffin, 1985)
The results of the research confirm the positive correlation between both the authoritarian parenting style and the achievement strategies characterized by task irrelevant behaviour, and between the permissive parenting style and the achievement strategies characterized by task irrelevant behaviour. There is also a negative correlation between the authoritative parenting style and achievement strategies characterized by task irrelevant behaviour, and a positive correlation between those adolescent achievement strategies which are characterized by a mastery oriented behaviour and the satisfaction level of adolescent hockey players. The regression analysis indicates that mastery oriented behavior results in a higher satisfaction level.
Key words: parenting styles, achievement strategies, satisfaction level among hockey players