Show simple item record

dc.contributor.advisorRaščevska, Malgožataen_US
dc.contributor.authorGamma, Kristīnaen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-23T13:22:42Z
dc.date.available2015-03-23T13:22:42Z
dc.date.issued2014en_US
dc.identifier.other42851en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/11545
dc.description.abstractPētījuma „Bērnu epizodiskās atmiņas saistība ar temperamentu“ mērķis bija noskaidrot kāda ir bērnu epizodiskās atmiņas saistība ar temperamentu. Šī pētījuma ietvaros tika izvirzīti vairāki pētījuma jautājumi: 1. Vai aptauja par bērnu temperamentu (Temperament in Middle Childhood Questionnaire) latviešu versija atbilst oriģinālās versijas psihometriskiem rādītājiem? 2. Vai epizodiskās atmiņas mērījums, izmantojot mutvārdu stāstījumā iekļauto notikuma faktu skaitu par noskatīto īsfilmu, veido ticamu un validu epizodiskās atmiņas mērījumu? 3. Vai Vārdu virkņu iegaumēšanas tests atbilst psihometriskas kritērijiem un ir valids tests? 4. Vai epizodiskā atmiņa mērīta kā bērna mutisks stāstījumā iekļauto notikuma faktu skaits par noskatīto īsfilmu ir saistīta ar viņa temperamentu? Pētījumā piedalījās 45 bērni un viņu vecāki: 22 (48,9%) meitenes un 23 (51,1%) zēni vecumā no 7 līdz 9 gadiem (M = 7,98, SD = 0,62). Vidējais vecums mēnešos 100,18, kas ir 8,35 gadi. Bērni no latviešu skolas 1 un 2 klases. Katram bērnam datu vākšana norisinājās divās dienās. Pirmajā dienā katram bērnam individuāli bija jāpilda Vārdu virkņu tests (Gamma, 2014). Pēc uzdevuma izpildes katram bērnam tika iedota aploksne ar bērnu temperamenta aptauju (Simonds & Rothbart, 2006), kura tika atdota vecākiem. Otrajā dienā katram bērnam tika rādīta īsfilmiņa. Pēc īsfilmiņas noskatīšanās bērnam bija jāatbild uz vairākiem neitrāliem jautājumiem, lai pēc īsfilmiņas noskatīšanās paietu divas minūtes. Pēc tam bērnam tika lūgts brīvā veidā pēc iespējas precīzāk atstāstīt iepriekš noskatīto īsfilmiņu. Atbildes tika skaitītās, izmantojot Īsfilmiņas izdalītās satura vienības (Gamma, 2014). Atbildot uz pētījuma jautājumiem par izmantoto skalu ticamību var secināt, ka aptauja par bērnu temperamentu atbilst oriģinālās versijas psihometriskiem rādītājiem. Arī epizodiskās atmiņas mērījums un Vārdu virkņu iegaumēšanas tests atbilst psihometrikas rādītājiem. Atbildot uz pēdējo pētījumā izvirzīto jautājumu var secināt, ka bērnu epizodiskai atmiņai drīzāk nav saistības ar temperamentu. Tātad, var secināt, ka pētījuma mērķis darba ietvaros tika sasniegts. Šajā pētījumā iegūtie rezultāti var kalpot par pamatu citu darbu izstrādei, izvirzītie pētījuma jautājumi var būt pārbaudāma citu pētījumu ietvaros ar citām vecuma grupām. Atslēgas vārdi: epizodiskā atmiņa, atmiņas precizitāte, atmiņas apjoms, bērnu temperamentsen_US
dc.description.abstractThe goal of the research "The relationship between children's episodic memory and temperament" was to ascertain what is the connection of children's episodical memory with their temperament. Within the framework of this research several study points were brought forward: 1.Does the latvian version of the Temperament in Middle Childhood Questionnaire comply with the psychometrical indicators of its original version? 2. Does the reading on episodical memory establish a credible and valid measurement on episodical memory, when using a verbal narration of a number of facts about a previously watched short film? 3. Does the test on memorizing a chain of words comply with the criteria of psychometry and is a valid test? 4. Is the episodical memory, if measured as a child's verbal narration of a number of facts about a previously watched short film, connected with a child's temperament? A number of 45 children and their parents participated: 22 (48,9%) girls and 23 (51,1%) boys aged 7-9 years old (M =7,98, SD = 0,62). The average age in months was 100,18, which accounts to 8,35 years. They were children from a latvian school's 1st and 2nd grade. The gathering of data for each child lasted for a period of two days. On the first day each child individually had to fill out a test on chains of words (Gamma, 2014). After the task was finished each child was given an envelope with the questionnaire on a child's temperament (Simonds & Rothbart, 2006) which was passed onto their parents. On the second day a short film was shown to each child. After watching the short film the child had to answer to several neutral questions so that two minutes had passed since the short film. After that they had to retell the previously watched short film in a free manner as precise as possible. The answers were counted by the units of the short film's content distributed (Gamma, 2014). Answering the questions of this research about the credibility of used charts it is possible to conclude that the questionnaire on a child's temperament complies with the psychometrical indicators of its original version. As well does the measurment on episodic memory and the test on memorizing a chain of words comply with the indicators of psychometry. Answering to the last question brought forward in this research it is possible to conclude that the child's episodic memory rather does not have any connection with temperament. Therefore, it is possible to conclude that the goal of this research within the framework of this paper was achieved. The results obtained in this research can be used as a basis for other written work; the questions brought forward in the research can be tested within the framework of other research with other age groups. Key words: episodic memory, memory accuracy, range of memory, children’s temperamenten_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPsiholoģijaen_US
dc.titleBērnu epizodiskās atmiņas saistība ar temperamentuen_US
dc.title.alternativeThe Relationship between Children’s Episodic Memory and Temperamenten_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record