Stāstītprasmes pilnveide pirmsskolas vecuma bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību
Author
Cīrule, Nora
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Tūbele, Sarmīte
Date
2014Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darbā „Stāstītprasmes pilnveide pirmsskolas vecuma bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību” autore Nora Cīrule pēta 5 – 6 gadīgu bērnu ar valodas sistēmas nepietiekamas attīstības III runas attīstības līmeni stāstītprasmes pilnveides iespējas.
Ievadā ir pamatota tēmas aktualitāte un izklāstīts pētījuma objekts, pētījuma priekšmets, pētījuma mērķis, hipotēze un uzdevumi, pētījumā izmantotās metodes, pētījuma bāze un norises laiks. Pētījuma teorētiskajā daļā apskatīta valoda un runa, stāstītprasme, pirmsskolas vecuma bērnu vispārīgs raksturojums, valodas sistēmas nepietiekama attīstība.
Pētījuma praktiskajā daļā ir aprakstītas pētījuma organizācijā izmantotās stāstītprasmes pilnveides metodes, koriģējoši attīstošā darbība stāstītprasmes pilnveidei, pētījumā iesaistīto bērnu raksturojums (logopēdiskais slēdziens, testa rezultāti, rezultātu atspoguļojums dinamikā), darba autores izstrādātie vingrinājumi stāstītprasmes pilnveidei.
Analizējot pedagoģisko, psiholoģisko un logopēdisko literatūru par maģistra darba tēmu, tika gūtas atziņas, kā bērniem (5 – 6 gadi) ar valodas sistēmas nepietiekamas attīstības III runas attīstības līmeni veiksmīgāk piedāvāt didaktisko materiālu klāstu.
Bērnu dinamikas izpētei tika izmantoti divu veidu uzdevumi – 2 veidu sižeta attēlu kartītes. Bērnu stāstījuma analīzes kritērijs ir stāstītprasme. Pēc pierakstītajiem stāstiem tika veidota stāstījuma pilnveides dinamika.
Tika izstrādāti papildus vingrinājumi stāstītprasmes pilnveidei. Radoši izmantojot šos vingrinājumus, var veidot jaunus variantus un spēles. Šie vingrinājumi ne tikai pilnveido stāstītprasmi bet arī attīsta spējas plānot un organizēt jebkuru darbību, arī mācību darbību.
Atslēgas vārdi: Stāstītprasme, pirmsskolas vecuma bērns, valodas sistēmas nepietiekama attīstība The author of masters paper on "Improvement of narration skills for preschool children with language system development deficiency" – Nora Cirule – studies narration skill improvement opportunities for a 5 – 6 years old children with language system development deficiency and speech development level III.
The introduction substantiates the urgency of the topic and describes the research object, subject, objective, hypothesis and tasks along with methods used in the study, research basis and time frame. Theoretical part of the paper reviews language and speech, narration skills, general description of pre-school age children and deficiency of language development.
While the practical part of the study describes the methods of narration skill improvement employed during the organisation of the study, corrective developmental activity aimed at improving narration skills, description of children involved in the study (speech therapy conclusions, test results, dynamic results overview) as well as the exercises for improvement of narration skills developed by the author.
Upon analysing the pedagogical, psychological and speech therapy literature on the topic of the present paper, the most successful approaches to offering range of didactic material to children (ages 5 – 6) with language system development deficiency – level III speech development were determined.
Two types of tasks were used for the study of children's dynamic – 2 types of plot image cards. Narration skill was used as a criteria of narration analysis. Narration improvement dynamic was compiled on the basis of the recorded stories.
Additional exercises were developed for improvement of narration skills. A creative approach to these exercises allows one creating new versions and games. These exercises not only improve narration skills but also develops one's ability to plan and organise any activity including learning activities.
Key words: Narration skills, pre-school child, language system development deficiency