Personības iezīmju un sociālās trauksmes saistība ar problemātisku interneta lietošanu
Author
Kaluga, Elīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Damberga, Ilze
Date
2014Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma mērķis ir noskaidrot personības iezīmju un sociālās trauksmes saistību ar problemātisku interneta lietošanu. Pētījuma ietvaros tika noskaidrots, kādas personības iezīmes prognozē problemātisku interneta lietošanu un cik lielā mērā sociālā trauksme prognozē problemātisku interneta lietošanu.
Pētījumu grupu veido 110 respondenti, no kuriem 82 ir sievietes un 28 ir vīrieši. Vidējais vecums grupā ir 35 gadi (M = 35,13, SD = 12,97). Vecums variē no 18 - 69 gadiem.
Personības iezīmes tika mērītas ar Lielā Piecinieka aptauju (The Big Five Inventory) kuras apakšskalas ir atvērtība pieredzei, apzinīgums, ekstraversija, labvēlīgums un neirotisms. Sociālā trauksme tika mērīta ar Sociālās trauksmes aptauju (Social Interaction Anxiety Scale). Problemātiska interneta lietošana tika mērīta ar Interneta atkarības aptauju (Internet Addiction Questionaire).
Pētījuma rezultāti parāda, ka zems apzinīguma līmenis, neirotisms un sociālā trauksme ir statistiski nozīmīgi saistīti ar problemātisku interneta lietošanu. Zems apzinīgums un neirotisms statistiski nozīmīgi prognozē problemātisku interneta lietošanu. Sociālā trauksme ir mediators starp neirotismu un problemātisku interneta lietošanu. The aim of the study is to determine the relation between personality traits, social anxiety and problematic internet use. As a part of this study, the types of personality traits that predict problematic internet use and the extent to which social anxiety predicts problematic internet use were identified.
The research sample consists of 110 participants, 82 of which are women and 28 are men. The average age of the group is 35 years (M = 35,13, SD = 12,97). The age range is from 18 to 69 years.
Personality traits were measured using The Big Five Inventory, the subscales being openness to experience, conscientiousness, extraversion, agreeableness and neuroticism. Social anxiety was measured using the Social Interaction Anxiety scale. Problematic internet use was measured using the Internet Addiction Questionnaire.
The results show that low conscientiousness, neuroticism and social anxiety have statistically significant relation to problematic internet use. Low conscientiousness and neuroticism statistically significant predict problematic internet use Social anxiety is a mediator between neuroticism and problematic internet use.