Skolotājs - autoritāte pusaudžu skatījumā pamatskolā
Author
Stūre, Baiba
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Šteinberga, Agnese
Date
2007Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darbā apkopotas teorētiskās nostādnes par skolotāja autoritāti, skolotāja kā autoritātes personības iezīmēm un pusaudžu vecumposma īpatnībām. Šīs atziņas tiek analizētas, atklājot savstarpējās sakarības un saistību ar skolotāja kā autoritātes iespējamību pusaudžu skatījumā.
Lai rastu atbildi uz pētījuma problēmjautājumu „Vai skolotājs var būt autoritāte pusaudžu skatījumā?”, tika veikta anketēšana, noskaidrojot skolēnu viedokli. Pētījumā piedalījās 80 respondenti.
Veiktais empīriskais pētījums ļauj secināt, ka skolotājs pusaudžu skatījumā netiek novērtēts vai atzīts par autoritāti. Rezultāti liecina, ka skolotājam ir grūti iemantot autoritāti, pusaudžiem ar skolotājiem veidojas sarežģītas attiecības vecumposma īpatnību dēļ. Tajā pašā laikā nelielam skaitam skolēnu skolotājs ir autoritāte. Atbildība par savstarpējām attiecībām nav jāuzņemas tikai skolotājam, jo savstarpējās attiecības veidojas mijiedarbojoties pusaudžiem un skolotājiem. Ņemot vērā pusaudžu vecumposmu īpatnības, pusaudzim ir būtiski tikt atzītam savā sociālajā grupā. Skolotājam reti izdodas iemantot autoritātes pozīcijas.
Atslēgvārdi: skolotājs, autoritāte, personība, pusaudžu vecumposms. In this Bachelor work are summarized theoretical conclusions about teachers authority, teachers as authority personal peculiarities and teenage periods features. These ideas have been analyzed by revealing interrelation with teacher as authority in teenagers sight of view.
To find an answer to research problem question „Can the teacher be authority for the teenagers?”, questioning has been leed, to find out pupils opinion. 80 respondents have taken part in research.
Practical research allows to draw conclusions, that teacher in teenagers sight of view is not seen or recognized as authority. The results show us, that it is hard for the teacher to become an authority, teacher and teenagers relationships are difficult and the reason is pupils age period. Meanwhile for a little number of pupils the teacher is authority. The responsibility for mutual relations is not only teachers care, because relationships include teenagers and teachers connection. Taking into consideration teenage period, for the pupils are important to be avowed in there social group. Seldom can the teacher become an authority.
Keywords: teacher, authority, personality, the teenage period.