Pirmsskolas vecuma bērnu mācīšanas un audzināšanas vēsturiskā pieredze 20. gadsimta 20. - 30. gados
Author
Spēlmane, Inguna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Krūze, Aīda
Date
2008Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darbā ir atklātas un pētītas pirmsskolas vecuma bērnu mācīšanās iespējas neatkarīgajā Latvijā (pirmskola, bērnudārzs, mājmācība) un audzināšanas vēsturiskā pieredze 20. gs. 20. - 30. gados (K. Dēķens, A. Dauge un M. Štāls).
Maģistra darba:
1. nodaļā ir atklātas kādas bija mācību un audzināšanas iestādes un iespējas, un to attīstība Latvijas Republikas laikā.
2. nodaļā ir runāts par pirmsskolas vecuma bērnu audzināšanu, tās nozīmību. A. Dauge, K. Dēķens un M. Štāls ir tie neatkarības laika pedagogi un izglītības darbinieki, kas lielu uzmanību veltījuši tieši šīm problēmām.
3. nodaļā ir analizēts mācību un audzināšanas darba saturs. Tajā tiek runāts par to, kā izveidot savu nacionālo mācību programmu bērnudārziem, par aizgūtajām idejām no ārvalstīm, kā arī par mācību darbu pirmskolās un bērnudārzos.
Pētījuma jautājums : “Kāds bija mācību un audzināšanas darba saturs 20. gs. 20. - 30. gados un kādas vēsturiskās atziņas ir aktuālas joprojām?”
Pētījuma jautājums tika pārbaudīts analizējot pieejamo literatūru un citus avotus, rezultātā secinot, ka – mūsdienās joprojām ir aktuālas daudzas LR neatkarības laika idejas:
* bērna personības respektēšana,
* bērnu vecumposmu īpatnību ievērošana,
* zināšanu apguve par dažādiem tematiem, kas tiek izzināti, * “apspēlēti” dažādās rotaļnodarbībās – aplicēšanā, runas nodarbībās, veidošanā, zīmēšanā utt
* gadskārtu svinēšanas ievērojot visas tradīcijas,
* kolektīvo darbu izmantošana mācību darbā.
Maģistra darba atslēgvārdi: pirmsskolas vecuma bērns, audzināšana, mācīšana, rotaļa. In this paper there are presented research in possibilities for educating pre-school age children in independent Latvija (pre-school, daycare center, home-teaching) and research in historical experience of pre-scool education in twenties and thirties of 20th century (K. Dēķens, A. Dauge, M. Štāls).
This paper are structured as follows:
1. In first chapter there are described possibilities, institutions and development of upbringing and education during first Latvian Republic.
2. In second chapter there are discussed the upbringing of pre-school children and great importance of it. The thoughts and principles of A. Dauge, M. Štāls and K. Dēķens are described in this chapter.
3. In third chapter there are analysis of teaching and upbringing work. Here are discused how to create national education program for pre-school, ideas from foreign countries and current methods of work in today's daycare centers.
Major questions of this research are: “What was contents of teaching and education work in twenties and thirties of 20th century? What historical methods are actual still today?”
Research questions was verified by analysing sources and literature and there can be drawn a conclusion, that even today education ideas from times of first Republic are still actual:
* respecting child's personality,
* taking account of children characteristics of different age,
* acquirement of knowledge through playing, drawing, shaping and applique,
* celebration of solstices and other rites,
* usage of collective work in education.
Key-words of this paper: pre-school age child, upbringing, education, game.