Starpniecības teorijas izmantošana efektīvas mācīšanās veicināšanai angļu valodas stundās
Author
Jurjāne, Baiba
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Odiņa, Indra
Date
2008Metadata
Show full item recordAbstract
Skolotājam starpniekam ir svarīga loma efektīvas mācīšanās veicināšanā vairākos veidos, kas sniedzas tālāk kā tikai zināšanu nodošana. Daži no veidiem ietver mācīt skolēniem kā mācīties, paaugstināt viņu pašapziņu, motivēt, izrādīt personisku interesi, vairot pašcieņu un organizēt atbilstošu mācīšanās vidi. Tāpēc, diplomdarbs iepazīstina ar starpniecības jēdzienu, kas ir sociālās mijiedarbības teoriju pamatā.
Diplomdarbs tika uzrakstīts, lai izpētītu skolotāja starpnieka lomu efektīvas mācīšanās veicināšanā, kā arī lai noskaidrotu tās starpniecības iezīmes, kas tiek izmantotas angļu valodas stundās visbiežāk. Tēma tika izvēlēta tās novitātes un autores intereses dēļ.
Lai iegūtu nepieciešamo informāciju, darba autore studēja teorētisko literatūru un izmantoja atsevišķa gadījuma pētījumu, lai noteiktu tos starpniecības kritērijus, kas tiek izmantoti angļu valodas stundās visbiežāk, kā arī lai pierādītu, ka šodien skolotājiem ir svarīgi apzināties, ka viņi var iespaidot un veicināt valodas mācīšanos dažādos veidos, kas ir vairāk kā tikai zināšanu nodošana. Atsevišķa gadījuma pētījums tika veikts Jelgavas 1.ģimnāzijā, laikā no 2008.gada janvāra līdz martam. Dati tika vākti, izmantojot anketu un novērošanas palīdzību.
Pētījuma dati atklāja, ka biežai starpniecības teorijas kritēriju izmantošanai ir svarīga loma skolēnu mācīšanās veicināšanā, tomēr skolotāju un skolēnu viedokļi par starpniecības kritēriju izmantošanas biežumu angļu valodas stundās bija atšķirīgi. Skolēni novēro retāku starpniecības kritēriju izmantošanu mācīšanas procesā nekā skolotāji apgalvo.
Pētījuma dati ļauj darba autorei izdarīt secinājumu, ka starpniecības teorijas izmantošana mācību procesā veicina efektīvu mācīšanos un, ņemot vērā nepieciešamos kritērijus, starpniecības teorijas process atspoguļo to, kas ir vienmēr bijis labs skolotāja darbs. Teacher as a mediator plays an important role in fostering effective learning in a range of ways that go far beyond the transmission of knowledge. Some of the ways include teaching learners how to learn, boosting their confidence, motivating, displaying a personal interest, enhancing self-esteem and organizing an appropriate learning environment. Therefore, this Paper introduces the concept of mediation which is at the core of all social interaction theories.
The Paper was written to explore the role of the teacher as mediator in promoting effective learning, as well as to find out the characteristics of mediation that occur in the English language lessons most often. This theme was chosen due to its novelty and the author’s interest in researching this field.
To get the necessary information the author studied the theoretical literature and used a case study to define what criteria of mediation occurred in the English language lessons most frequently, as well as to show that today it was important for the teachers to realize that they could affect and promote language learning in different ways that go beyond the transmission of knowledge. The case study was carried out from January 2008 until March 2008 in Jelgava Gymnasium No.1. Methods of data collection used were observation and questionnaires.
The data of the research revealed that a frequent application of the characteristics of mediation theory plays an important role in promoting students’ learning, but still there was a contradiction between the students and teachers’ perceptions of the different criteria of mediation and the frequency with which they were used during the English language lessons. The learners identified in their teacher’s performance a different frequency from what was stated by the teachers.
The research data allow the author of the Paper to draw the conclusion that the application of mediation theory promotes effective learning and given the necessary and sufficient criteria to carry out a mediation process, it seems to be the characteristic of what is and has been a good teacher’s work.