Vērtību aktualizācijas iespējas Andras Neiburgas stāstu iepazīšanas stundās 10.klasē.
Author
Šmite, Līga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stikāne, Ilze
Date
2008Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba mērķis ir izpētīt vērtību aktualizācijas iespējas Andras Neiburgas stāstu "Elīna ir laimīga", "Spīdēja saule", "Stāsts par Tilli un Suņu vīru", un "Melnais caurums" iepazīšanas stundās 10. klasē, kas īstenots 5 nodaļās.
1.nodaļā teorētiski pamatoti autores uzskati par vērtīborientējošas sadarbības nozīmīgumu literatūras mācību procesā.
2.nodaļa veltīta Andras Neiburgas personībai un viņas stāstos atklātajām vērtībām.
3.nodaļā veikta klases kolektīva izpēte, iepazītas jauniešu vecumposma īpatnības, izzināta viņu mācību motivācija, vērtīborientācija, attieksme pret literatūras stundām. Ir veikta mācību materiālu izstrāde, izmantoto mācību metožu teorētiskais pamatojums.
4.nodaļā atklāta Andras Neiburgas daiļrades vērtīborientējošu apguves stundu organizācija.
5.nodaļā autore veikusi skolotāja un skolēnu sadarbības rezultātu analīzi un izvērtējumu.
Diplomdarbā iepazītas A. Neiburgas stāstos atklātās vērtības un praksē īstenotas 5 literatūras stundas, kurās, iepazīstot stāstu galveno varoņu attieksmi pret dažādām vērtībām, skolēni izvērtē to nozīmi savā dzīvē.
Veidojot literatūras mācību stundas, apzināti Ogres ģimnāzijas 10. d klases skolēni, noskaidrota viņu attieksme pret vērtībām un iepazītas pusaudžu vecuma īpatnības.
Diplomdarba autore, veidojot mācību materiālus, galvenokārt balstījusies uz vērtīborientējošu literatūras mācību procesu. Mācību materiālu efektivitāte pārbaudīta pedagoģiskā izmēģinājuma laikā.
Diplomdarba mērķis ir sasniegts, jo ir izpētītas vērtību aktualizācijas iespējas A. Neiburgas stāstu "Elīna ir laimīga", "Spīdēja saule", "Stāsts par Tilli un Suņu vīru", un "Melnais caurums" iepazīšanas stundās 10. klasē.
Diplomdarba pielikumā pievienoti uzskates un izdales materiāli, skolēnu izpētes materiāli, skolēnu darbu paraugi un anketas.
Kopsecinājums: A. Neiburgas stāstiem "Elīna ir laimīga", "Spīdēja saule", "Stāsts par Tilli un Suņu vīru", un "Melnais caurums" ir izglītojoša, attīstoša un audzinoša nozīme, jo tā bagātina skolēnu attieksmi pret dažādām vērtībām un veicina vērtību aktualizāciju. The aim of the diploma paper is to investigate value updating opportunities of the stories by Andra Neiburga "Elina is happy", "The Sun was shining", "Story of Tille and the Dog Man", and "Black Hole" in the introductory lessons in Form 10, which is implemented in 5 chapters.
1.the author’s opinions are theoretically justified in Chapter 1 regarding importance of value-oriented cooperation in literature learning process.
2.Chapter 2 is dedicated to the personality of Andra Neiburga and the values revealed in her stories.
3.investigation of the class collective is performed in Chapter 3, youth age peculiarities are familiarized, their learning motivation, values orientation, as well as the attitude to the lessons of literature is revealed. Teaching materials are worked out and the theoretical justification of the applied teaching methods is made.
4.Chapter 4 reveals organization of the value-oriented acquisition lessons concerning creation by Andra Neiburga.
5.Chapter 5 contains successful analysis and evaluation performed by the author regarding cooperation results of the teacher and students.
The values revealed in the stories by A.Neiburga are acquainted in the diploma paper and 5 literature lessons are implemented in practice, in which students, upon acquainting themselves with the attitude of the main heroes to various values, evaluate their importance in their own lives.
Upon planning literature lessons, the students of Form 10 d of Ogre Grammar School are surveyed, their attitude to the values is clarified as well as peculiarities of adolescence are familiarized.
Upon working out teaching materials, the author of the diploma paper has mainly based on the value-oriented literature teaching process. Efficiency of the teaching materials is checked during the teaching experiment.
The aim of the diploma paper is achieved, because the value updating opportunities are investigated of the stories by A.Neiburga "Elina is happy", "The Sun was shining", "Story of Tille and the Dog Man", and "Black Hole" in the introductory lessons in Form 10.
Visual aids and handouts, as well as students’ research materials, samples of students’ papers and questionnaires are attached to the Appendix of the diploma paper.
General conclusion: The stories by A. Neiburga "Elina is happy", "The Sun was shining", "Story of Tille and the Dog Man", and "Black Hole" have educational, as well as developing importance, because it enriches students’ attitude to different values and facilitates value updating.