Stāstītmācīšana 5-6 gadīgiem bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību
Author
Cakule, Guna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Tūbele, Sarmīte
Date
2009Metadata
Show full item recordAbstract
Darbs veltīts 5 – 6 gadīgo bērnu ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību stāstītmācīšanas programmas izveidei, to lietojumam un analīzei. Autore īpašu uzmanību veltījusi saistītās runas veidošanai par attēliem. Attēls ir kā logs uz pieredzi un apkārtējo pasauli.
Autore pētījusi un iepazinusi daudzu logopēdu, pedagogu un psihologu teorētiskās atziņas par pētāmo problēmu, cēloņiem un korekcijas iespējām. Viņa pētījusi arī alternatīvo pedagoģiju un holistisko terapiju metožu izmantošanu stāstītmācīšanā.
Tika izstrādāta un praksē lietota logopēdiskās korekcijas darba programma stāstītmācīšanā 5 – 6 gadīgiem bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību. Pirmsskolā svarīga nozīme korekcijā ir arī komandas darbam.
Praksē pierādījās, ka 5 – 6 gadīgo bērnu saistītā runa attīstās logopēdiskās korekcijas darba procesā, ja tiek ievērots vecuma raksturojums, katra bērna runas attīstības līmenis, valodas un personības attīstības īpatnības, ja tiek pārdomāti un pareizi izvēlēts korekcijas darba saturs, principi, metodes un paņēmieni.
Stāstītmācīšanu veicina alternatīvo metožu un vecumam atbilstošu attēlu izmantošana.
Autore izstrādājusi arī ieteikumus logopēdiem un pirmsskolas skolotājiem.
ATSLĒGAS VĀRDI: STĀSTĪTMĀCĪŠANA, 5 – 6 GADĪGIE BĒRNI, VALODAS SISTĒMAS NEPIETIEKAMA ATTĪSTĪBA, ATTĒLI, TEIKUMU VEIDOŠANA This work is dedicated for 5 – 6 year old children, who have speech deficient development of language. This work tells about the formation of the program for the teaching of story, its use and analysis. The writer pays special attention to a metrical speech using pictures. The picture is like a window which is opened to get a new experience that a world can offer to us.
The writer has studied and has got to know different theoretical oppinions from many speech therapists, teachers and psychologists. They tell about the problem which is being investigated, the causes and the correction possibilities. The writer has also studied alternative pedagogy and holistic methods which are being used in teaching of story.
Speech correction program was made up and used practically as well for 5 – 6 year old children who have deficient development of language. Team work is a very important part of working in elementary school.
In school practice it turned out that metrical speech of 5 – 6 year old children has progressed during speech correction process, but with one term – the description of age, the level of speech development, the individualities of the development of personality have to be taken into account and the content of correction work, principles, methods and techniques have been chosen properly. The use of alternative methods and appropriate pictures of children age are being used for teaching of story.
The author has also worked out the suggestions for speech therapists and teachers of elementary schools.
KEYS: TEACHING OF STORY, 5 – 6 YEAR OLD CHILDREN, DEFICIENT DEVELOPMENT OF LANGUAGE, PICTURES, MODELLING OF SENTENCES