Motivācijas un runas spēju attīstības problēmas vācu valodas kā svešvalodas mācību stundās
Author
Sveile, Linda
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kanča, Kornēlija
Date
2009Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba „Motivācijas un runas spēju attīstības problēmas vācu valodas kā svešvalodas mācību stundās“ galvenais mērķis ir noteikt sakarību starp motivāciju, pozitīvām sajūtām un runas spēju attīstību vācu valodas kā svešvalodas mācību stundās.
Ne tikai zinātnieki mūsdienās uzsver svarīgo motivācijas nozīmi cilvēku dzīvē, arī skolotāji ir par to pārliecinājušies. Pārliecība par motivācijas nozīmīgumu agrāk tika uzskatīta par banālitāti.
Tikai pagājušā gadsimta beigu dekādē tika atzīta motivācijas ietekme uz sajūtu veidošanos un to nozīmīgumu svešvalodu mācību stundās. Šajā laikā tika atzīts, ka svešvalodu mācīšana un mācīšanās ir cieši saistītas ar individualitātes emocionālo stāvokli.
Ar spēļu palīdzību ir iespējams atvieglot emocionālo barjeru pārvarēšanu vācu valodas kā svešvalodas mācīšanas procesā, kā arī runas spēju attīstībā. Laikā kad skolās mācību stundu galvenais uzdevums ir sniegt skolēniem pēc iespējas plašāku informācijas un faktu izklāstu, didaktiskās spēles rosina emocionalitātes attīstību. Spēles skolēnos rada tādas emocijas kā prieku, jautrību, zaudējuma sajūtas, vilšanos u.c. Spēļu laikā tiek aktivizēta ne tikai mācību satura apguve, bet attīstītas arī empātija, sociālās attieksmes, spējas un prasmes. Pateicoties spēlēm ir iespējams attīstīt arī uztveri, izveicību un kreativitāti.
Lai noskaidrotu skolēnu un skolotāju attieksmi par spēļu izmantošanas lietderību, to radīto sajūtu un ietekmi uz runas spēju attīstīšanu svešvalodas mācību stundās, diplomdarba autore teorētiskās zināšanas pielietoja praksē, veicot pētniecisko darbu un pedagoģisko izmēģinājumu.
Pētījuma mērķis ir sekojošs: pierādīt hipotēzi, ka, ja mācību process, kurā tiek izmantotas didaktiskās spēles noris vienmērīgi, tad skolēna emocijas un pašsajūta pozitīvi ietekmē gan gatavību, gan spējas mācīties, arī bailes izteikties un runas aizture tiek pārvarētas, caur to pierādot, ka motivācija un prieks mācību procesu stimulē, tādā veidā veicinot runas spēju attīstīšanu.
Lai sasniegtu pētījuma mērķi, tiek izmantotas sekojošas metodes: literatūras izpēte, sociālā aptauja un pedagoģiskais izmēģinājums.
Veicot sociālo aptauju diplomdarba autore secināja, ka gan skolotāji, gan skolēni spēļu pielietošanu mācību procesā un caur spēlēm radītās pozitīvās sajūtas svešvalodas mācību stundās, raksturo kā motivējošas un nozīmīgas. Skolotājiem būtu ieteicams pēc iespējas biežāk mācību stundās izmantot spēles, jo spēles ir saitošas, tās atbrīvo skolēnus un padara tos drošākus. Ar spēļu palīdzību skolēni vieglāk un veiksmīgāk var apgūt mācību vielu.
Pedagoģiskais izmēģinājums pierādīja hipotēzi, ka ar spēļu palīdzību skolēni, bez bailēm un satraukuma, iegūst jaunu pieredzi un jaunas zināšanas Das Hauptziel der Diplomarbeit „Probleme der Motivation und Entwicklung der Sprechfertigkeiten im DaF-Unterricht“ ist den Zusammenhang zwischen Lernmotivation, positiven GefŅhlen und Sprechentwicklung im DaF-Unterricht festzustellen.
Heutzutage sind nicht nur die Wissenschaftler der Meinung, dass die Motivation eine unŅberschätzbare Rolle im Leben der Menschen spielt, sondern auch die Lehrenden sind dessen bewusst. Dies war nicht immer so, weil Ņber einen langen Zeitraum hinweg, viele Wissenschaftler sie fŅr trivial hielten. Erst am Ende des letzten Jahrhunderts werden die Motivation und dazu die durch die Motivation entstehenden GefŅhle, auch im fremdsprachlichen Forschungsprozess berŅcksichtigt, aber sie bleiben immer noch im Hintergrund, obwohl der Fremdsprachenunterricht besonders stark mit GefŅhlen besetzt ist und Psychologen den Fremdsprachenunterricht als ein Feld emotionaler Branche entdecken.
Spiele ermĻglichen einen emotional geprägten Zugang zum fremdsprachlichen Deutschunterricht und fĻrdern die Entwicklung der Sprechfertigkeiten. Während der schulische Unterricht auf die Vermittlung von Informationen und auf Fakten basiert, stŅtzen sich die didaktischen Spiele darauf, eine emotionale Beziehung zum Inhalt des Spiels aufzubauen. Die Lernenden erleben im Spiel Freude, Enttäuschung, Verlustängste und nicht zuletzt Spaß. Lernende sollen im Spiel lernen und spielerisch lernen kĻnnen. So kann das Lernen Spaß bereiten, zumindest meistens, und die Lust am Lernen hervorrufen. Im Spiel werden aber nicht nur Inhalte sondern auch Fähigkeiten und Fertigkeiten entwickelt. In jedem Spiel werden soziales Verhalten geŅbt und soziale Fähigkeiten der Lernenden ausgebildet. Durch das Spielen kĻnnen entsprechend Wahrnehmung, Geschicklichkeit und Kreativität geschult werden.
Um die Einstellung der Lehrer- und SchŅler auf die Sprachlernspiele zu ermitteln und deren GefŅhle und Motivation im Lernprozess zu untersuchen, und um ihre Auswirkung auf die Entwicklung der Sprechfertigkeiten festzustellen, wurde versucht die theoretischen Erkenntnisse in die Praxis umzusetzen und sie zu erproben.
Das Ziel der Diplomarbeit ist folgendes: die ÜberprŅfung der gestellten Hypothese, wenn das spielende Lernen ganzheitlich verläuft, die Emotionen und die Befindlichkeit die Lernbereitschaft und –fähigkeiten positiv beeinflussen, die Sprachhemmungen bekämpft werden, dann unterstŅtzen Motivation und Freude den Lernprozess und der Erwerb der Sprechfähigkeit wird gefĻrdert.
Durch die soziale Umfrage wurde festgestellt, dass sowohl die Lehrer, als auch die Lernenden positive GefŅhle und Sprachlernspiele im Lernprozess als wichtig und motivierend ansehen. Die Lehrer sollten so oft wie mĻglich die Sprachlernspiele im Unterricht zu verwenden, weil die Sprachlernspiele fesselnd sind, die Lernenden kĻnnen sich freier und sicherer fŅhlen. Die Lernenden kĻnnen dadurch den Lernstoff besser verstehen und erwerben.
Die pädagogische Erprobung bestätigte die Hypothese, dass im Spiel die Lernenden ohne Angst und ohne Aufregung neue Erfahrungen und neues Wissen sammeln kĻnnen.