Show simple item record

dc.contributor.advisorStikāne, Ilzeen_US
dc.contributor.authorStepiņa, Lauraen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-23T13:36:03Z
dc.date.available2015-03-23T13:36:03Z
dc.date.issued2012en_US
dc.identifier.other22097en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/12075
dc.description.abstractVienu un to pašu cilvēcisko pieredzi folklorā var izteikt dažādi: dainās, pasakās, ticējumos, sakāmvārdos. Lai piesaistītu skolēnus šai pieredzei, nepieciešami dažādi uzdevumi, kas palīdz pilnveidot skolēnu izpratni un veicināt pozitīvu attieksmi pret gadskārtu ieražām, palīdz saskatīt un saprast gadskārtu ieražu simbolisko nozīmi mutvārdu folklorā. Pētījuma autore diplomdarbā „Gadskārtu folkloras iepazīšana 6. klasē” izvirzīja un īstenoja mērķi izpētīt gadskārtu folkloras iepazīšanas iespējas literatūras mācībās 6. klasē. Pētījuma autore uzskata, ka ir sasniegti visi izvirzītie uzdevumi:  analizēt teorētisko literatūru par latviešu folkloru un gadskārtas ieražām, vecumposma specifiku un metodiku literatūras stundās;  izzināt, kādas ir 6. klases skolēnu zināšanas par gadskārtu ieražām un tradīcijām literatūras stundās, raksturot sestās klases vecumposma specifiku; izstrādāt un aprobēt mācību metodisko sistēmu. Pētījuma teorētiskā daļa atklāj latviešu folkloras būtību un gadskārtu svinēšanas tradīcijas. Pētījuma empīriskajā daļā ir rastas atbildes uz pētnieciskajiem jautājumiem: 1. Kas skolotājam jādara, lai pilnveidotu 6. klases skolēnu sapratni par gadskārtu folkloru? 2. Vai 6 klases skolēni saskata un saprot gadskārtu simbolisko nozīmi folklorā? Pētījuma autore secināja, ka mutvārdu folkloru par gadskārtu ieražām var iepazīt ar dažādu uzdevumu palīdzību, skolēnu pieredzi, skolotājas stāstīto par gadskārtu folkloru, iepazīt tradīciju daudzveidību, svinot gadskārtu svētkus agrāk un svinot tos tagad. Radoša darbība un klases vide skolēniem veicina izpratni par gadskārtu folkloru un rada ieinteresētību gadskārtu svētku tradīcijas izmantot arī savā ģimenē. Pētījumā tika izmantotas šādas pētīšanas metodes: pedagoģiskās pieredzes apkopošana, avotu un literatūras izpēte un analīze, pārrunas ar skolēniem, skolēnu darbības rezultātu apkopošana un vērtēšana, mācību izmēģinājums. Atslēgvārdi: gadskārta, folklora, ieražas, tradīcijas.en_US
dc.description.abstractThe same human experience can be expressed in folklore in a different ways: in dainas (folklore songs), tales, beliefs, sayings. In order to attract the schoolchildren to this experience, there are needed different challenges, which help to improve the understanding of the schoolchildren and to stimulate positive attitude towards annual traditions, helps to see and understand the symbolical meaning of the annual traditions in the verbal folklore. The author of the research in the diploma work „Getting acquainted with the annual tradition folklore in the 6th grade” moved out and implemented the target to investigate the possibility to get acquainted with the annual tradition folklore within the literature lessons in the 6th grade. The author of the research considers that all the set targets have been reached: * To analyze theoretical literature about the Latvian folklore and annual traditions, the specifics of the set stage of age and the methodology in the lessons of the literature; * To find out, what knowledge the 6th grade schoolchildren do have about the annual traditions and traditions in the lessons of the literature, to characterize the specifics of the age of the schoolchildren of the 6th grade; To work out the methodological learning system. The theoretical part reveals the essence of the Latvian folklore and the traditions of the celebration of the annual traditions. In the empirical part of the research here are found the answers on the questions of the research: 1. What the teacher has to do, in order to improve the understanding of the 6th graders about the annual tradition folklore? 2. If the 6th graders do perceive and understand the symbolical meaning of the annual traditions in the folklore? The author of the research has drawn the conclusion that one can get acquainted with the verbal annual tradition folklore through the help of different tasks, the experience of the schoolchildren, narratives of the teacher about the annual tradition folklore, to get acquainted with the diversity of the traditions, when celebrating the annual tradition festivities earlier and celebrating them now. Creative activities and the environment of the class favour the understanding of the schoolchildren about the annual tradition folklore and make them interested to use the annual traditional festivity traditions in their family. In the research there is used the following research methods: the summarization of the pedagogical experience, the research of the sources and literature, debates with the schoolchildren, summarization of the activities of the schoolchildren and evaluation, scholastic experiment. Keywords: annual tradition, folklore, habits, traditions.en_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPedagoģijaen_US
dc.titleGadskārtu folkloras iepazīšana 6.klasēen_US
dc.title.alternativeGetting acquainted with the seasonal folklore in Grade 6en_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record