Latviešu etnogrāfiskās saules zīmes simbolika un vizualizācijas iespējas papīra plastikā vizuālās mākslas stundās 8.klasē
Author
Lukaševiča, Olga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Birbele, Baiba
Date
2013Metadata
Show full item recordAbstract
Olgas Lukaševičas diplomdarba „Latviešu etnogrāfiskās Saules zīmes simbolika un vizualizācijas iespējas papīra plastikā, vizuālās mākslas stundās 8. klasē” mērķis ir: iepazīt un izpētīt latviešu etnogrāfiskās saules zīmes simboliku un vizualizācijas iepējas papīra plastikā, vizuālās mākslas mācību stundās.
Darba gaitā autore iepazinās un analizēja teorētisko literatūru un vizuālos materiālus par izvēlēto tēmu, izpētīja pētījumā iesaistīto skolēnu vecumposma raksturojumu, īpatnības un analizēja atbilstoši attēlošanas paņēmienu apguvei, apguva Saules zīmes attēlošanas paņēmienu metodiku (papīra plastiku) un tās pielietojuma iespējas vizuālās mākslas mācību stundās 8. klasē, pamatojoties uz teoriju, izstrādāja mācību uzdevumu kopu izpratnes veidošanai par etnogrāfisko zīmju daudzveidību vizuālās mākslas mācību stundās 8. klasē, veica izpildīto uzdevumu, pedagoģiskās darbības un skolēnu sasniegumu analīzi, analizēka darba rezultātus un veica secinājumus, kā arīzveidoja vizuālās mākslas mācību stundām nepieciešamo uzskates līdzekļu komplektu 8. klases skolēniem par doto tēmu, kas vienlaicīgi papildināja diplomdarba teorētisko daļu.
Teorētiskā daļa sastāv no 2 nodaļām. Pirmajā iekļauts materiāls par etnogrāfisko zīmju vēsturi un teorija. Otrajā daļā pētījumā izvēlētā vecumposma raksturojums un īpatnības. Praktiskajā daļā ir nodaļa, kurā izklāstīta izvēlētās metodikas analīze apgūstamās tēmas sakarā. 4.nodaļā dots uzdevumu kopas raksturojums, praktiskais pielietojums, analīze un novērtējums.
Diplomdarba nobeigumā aprakstīti rezultāti, ir pedagoģiskās darbības analīze un secinājumi.
Autore savā darbā secinājusi, ka, izmantojot piemērotas metodes, darba organizācijas formas, kas atbilst attiecīgajam vecumposmas, papīra plastikas tehnika saistībā ar latviešu etnogrāfisko zīmju apgūšanu ir veiksmīgi izmantojama vizuālas mākslas stundās, ko paredz arī valsts izglītības standarta noteiktie mērki. The aim of the Diploma Thesis “Symbolism of the Latvian ethnographic signs of Sun and visualization possibilities in paper work on 8th grade Visual Art lessons” is to investigate Latvians’ ethnographical signs of Sun as well as their visualization possibilities using paper on the lessons of Visual Arts.
During the Thesis development, author got acknowledged with and made the analysis of theoretical literature and visual materials concerning the topic chosen, investigated the students involved in the investigation age group characteristics and analysed relevant representation ways, made herself familiar with the Sun signs representation methodology (paper work) and analysed the possibilities to use it on 8th grade Visual Arts lessons; basing on the theory developed the educational tasks for Visual Arts lessons aimed to enhance understanding about the diversity of ethnographical signs, performed the analysis of the completed tasks, pedagogical work and students achievements, made the conclusions as well as prepared necessary visual aids, which, at the same time, were added to the Thesis theoretical part.
Theoretical part consists of two chapters. The first contains information regarding ethnographical signs history and theory. The second one describes the characteristics of the chosen students’ age. In the practical part, there is a chapter describing the analysis of the methodologies chosen. In the chapter 4, the author-created educational tasks are described, analysed and evaluated.
In the end of the Thesis the result obtained are described, as well as the pedagogical work analysis and conclusions are made.
In the Thesis, author made a conclusion that using the appropriate methodologies, forms of work organization suitable for the specific age group, the technique of paper work combined with ethnographical signs mastering, can be used successfully on the Visual Arts lessons, which is also supposed by state’s defined educational aims.