Vērtību stereotipu piedēvēšana latviešu un krievvalodīgo skolēnu vidēs kā rezultāts grupas piederībai. Pārmaiņas desmit gados.
Author
Irbīte, Anita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Austers, Ivars
Date
2013Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma ietvaros tika pētīts, kā vairāk kā desmit gadu laikā mainās vērtību stereotipi majoritātes (latvieši) un minoritātes (krievvalodīgie Latvijā) kontekstā. 210 latviešu un krievvalodīgo Rīgas vidusskolu skolēni aizpildīja Švarca vērtību aptauju par sevi, par savu iekšgrupu, par ārgrupu (latvieši par krievvalodīgajiem, krievvalodīgie par latviešiem), un par mūsdienu cilvēku. Minoritātes un majoritātes sev piedēvētie vērtību stereotipi bija mainījušies šo vairāk kā desmit gadu laikā-lielākā daļā vērtību svarīgums bija pieaudzis, un hedonisms ieņēmis visaugstāko vērtību; tāpat bija mainījušie vērtību stereotipi par mūsdienu cilvēku. Līdzīgi kā 2001.gada pētījumā minoritātes egostereotips ir tuvāks savas grupas autostereotipam, kā majoritātes. Savukārt atšķirīgā heterostereotipa precizitāte majoritātei un minoritātei vairs nav nozīmīga.
Atslēgas vārdi: vērtību stereotipi, majoritāte/minoritāte, stereotipu maiņa The aim of this study was to terminate changes in value stereotype in majority (Latvians) and minority (Russians living in Latvia) context. The sample of 210 high schools students rated the importance of wide variety of values for themselves, for in-group members, for out-group members ( Latvians for Russians living in Latvia, Russians living in Latvia for Latvians), and for contemporary people. The value egostereotype of majority and minority were changed during last more than ten years- lot of them importance of value increased, and the hedonism was ranked as most important of the values; ether as value stereotype attributed to contemporary people. Similar to results of research in 2001 egosterotype of minority was closer to stereotype attributed to minority as in-group. The significant differences in majority and minority hetero-stereotype accuracy were not found.
Key words: value stereotype, minority/majority, stereotype change