Show simple item record

dc.contributor.advisorTūbele, Sarmīteen_US
dc.contributor.authorBelinceva, Annaen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-23T13:37:09Z
dc.date.available2015-03-23T13:37:09Z
dc.date.issued2015en_US
dc.identifier.other45118en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/12520
dc.description.abstractDiplomdarbs izstrādāts par tēmu „Sīkās motorikas vingrinājumu izmantošana skaņu izrunas korekcijai 6 gadīgiem bērniem”, autore Anna Belinceva. Tēma ir aktuāla, jo bērna sekmīgā intelektuālajā un psihofiziskajā izaugsmē nozīmīga ir attīstīta sīkā motorika, roku plaukstu un pirkstu prasmīgums un veiklība, kas savukārt veicina rakstīšanas iemaņu apguvi. Mūsdienu skola bērniem, kuri iestājas pirmajā klasē, izvirza augstas prasības, un bērna sagatavotības līmenis ne vienmēr atbilst šīm prasībām. Autores pētītajā teorētiskajā literatūrā šī atziņa ir apstiprināta. Pētījuma mērķis ir analizēt un pārbaudīt sīkās motorikas attīstības procesu kā līdzekli, kas veicina 6 gadīgu bērnu ar skaņu izrunas traucējumiem runas attīstību. 1. daļā autore aplūko sīkās motorikas nozīmi, analizē sešgadīgu bērnu sīkās motorikas un runas attīstības īpatnības, raksturo 6 gadīgu bērnu veselumā un sīkās motorikas attīstīšanas rotaļu un vingrinājumu izmantošanas galvenos principus un veidus. 2. pētījuma daļā – aprakstīts pētījuma metodoloģiskais pamatojums, sīkāk aprakstīta pedagoģiskās novērošanas metode, veikta sīkās motorikas attīstības līmeņa izpēte – testēšana. Testa uzdevumus sakārtoja un izveidoja diplomdarba autore, vadoties pēc dažādos avotos atrastām dažādām metodikām. Pētot teorētisko literatūru un vispārinot logopēdu darbību, diplomdarba autore izveidoja 6 gadīgu bērnu sīkās motorikas attīstīšanas rotaļu veidu un vingrinājumu sarakstu. 2. daļas beigās veikta rezultātu analīze, kas apstiprina, ka visi pētījumā izvirzītie uzdevumi ir izpildīti un pētījuma hipotēze: „Skaņu izrunas traucējumus bērniem varēs mazināt, ja: * tiks attīstīta sīkā motorika, * ja tiks ievērotas bērnu individuālās un runas attīstības īpatnības”, apstiprināta. Atslēgas vārdi: sīkā motorika, vingrinājumi, skaņu izrunas korekcija, 6 gadīgi bērni. Darba struktūru veido: ievads, anotācija latviešu un angļu valodā, 2 daļas ar apakšnodaļām, nobeigums, informācijas avotu un literatūras saraksts ar 38 vienībām un 8 pielikumi. Darbā ietvertas 9 tabulas un 6 attēli. Darba apjoms ir 49 lappuses.en_US
dc.description.abstractThis masterwork is dedicated to the research of the usage of the fine motor skills for sound pronunciation correction in 6-year-old children done by the author Anna Belinceva. The theme is vital and really important as every child' s successful intellectual and psychophysical upbringing is closely connected with well-developed fine motor skills and their ability to operate with their palms and fingers skillfully, that all in all leads to their acquirement of good writing skills. The author has done the investigation of a series of information resources , which affirm this thesis. The goal of the research is to analyse and investigate the process of development of fine motor skills as the means that contribute to the improvement of speaking skills of 6-year-olds who have pronunciation and communication problems. The first part of the research presents some theoretic keys of the importance of the fine motor skills , the analysis of the features and peculiarities of fine motor skills of 6-year-old children in reference with their speaking skills, depictures a 6-year-old child on the whole and presents the main principles and ways of usage of games and practical exercises for the development of fine motor skills. The second part of the research presents the main methodological base of the work. It contains the detailed description of the pedagogical monitoring method and the investigation – test of the development of fine motor skills. The tasks of the test have been compiled and performed by the author of this work, who used various methods presented in authentic resources. In the process of investigation of numerous theoretic resources, as well as generalizing the work of a speech therapist , the author has created her very special kind of games and a list of exercises for the better development of fine motor skills in 6-year-old kids. In the end of the second part the author presents the analysis of the results which approve the fact that all the tasks set for the research work have been accomplished and the hypothesis of the reasearch “ Sound pronunciation disturbances in kids are possible to be minimized and improved in case ' their fine motor skills are developed' and every kid's individual characteristics and speech peculiarities are taken into account” has been approved. The structure of the research work is compiled of : the introduction, annotation in the Latvian and English languages, 2 parts consisting of several smaller chapters, the conclusion, the list of 38 information resources and books, 8 attachments. The work includes 9 tables and 6 pictures. The work consists of 49 pages. The key words are : fine motor skills, exercises, sound pronunciation correction, 6-year-old children.en_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPedagoģijaen_US
dc.titleSīkās motorikas vingrinājumu izmantošana skaņu izrunas korekcijai 6 gadīgiem bērniemen_US
dc.title.alternativeThe Usage of the Fine Motor Skills for Sound Pronunciation Correction in 6-year-old Childrenen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record