Pašnovērtējums kā patstāvīgās mācīšanās pilnveides līdzeklis augstskolā
Author
Ozola, Žanete
Co-author
Latvijas Universitāte. Moderno valodu fakultāte
Advisor
Karapetjana, Indra
Date
2008Metadata
Show full item recordAbstract
Dotā darba autore uzskata, ka augstskolā, angļu valodas studiju priekšmetā būtu jāattīsta ne tikai studentu valodas lietošanas prasmes, bet, kā viens no mērķiem būtu jāizvirza arī studentu patstāvīgās mācīšanās prasmju attīstīšana, kur viens no galvenajiem pamatelementiem ir studentu pašvērtēšana, kas ietver sevī spējas novērtēt savu mācību progresu, savas, kā valodas apguvēja stiprās un vājās puses, kā arī savu valodas zināšanu līmeni. Uzņemoties atbildību par sava darba novērtēšanu, studenti spēj efektīvāk vadīt un kontrolēt savu mācību procesu. Šī spēja uzņemties atbildību pašam par savu izglītošanu ir viens no patstāvīgās mācīšanās pamatelementiem. Dotā darba mērķis bija izpētīt vai piedāvātie paņēmieni , kas ļāva studentiem pašiem novērtēt savu darbu, kas ir metakognitīvo mācīšanās stratēģiju pamatelements, var tikt izmantotas kā līdzeklis studentu patstāvīgās mācīšanās prasmju pilnveidē. Dotais rīcības pētījums tika veikts Rīgas Stradiņa Universitātē. Tas noritēja trijos posmos: 1) Studentu angļu valodas zināšanu pašnovertēšana, studentu mācīšanās vajadzību un izmantojamo mācīšanās stratēģiju noskaidrošana, 2) pašvērtēšanas un ar to saistīto metakognitīvo prasmju attīstīšana, 3) mācību kursa sākumā un vienpadsmitajā mācību nedēļā izmantoto mācību stratēģiju un paņēmienu izmantošanas salīdzinājums. Pētījuma veikšanā tika izmantoti sekojoši pētnieciskie instrumenti: anketēšana, novērošana un refleksijas. Pētījuma rezultāti parāda, ka vienpadsmit nedēļu laikā, kurās tika pilnveidotas metakognitīvo mācīšanās stratēģiju pielietošanas prasmes, daļa studentu atzina, ka viņu mācīšanās paradumi ir nedaudz mainījušies: viņi daudz aktīvāk sāka piedalīties ar mācību procesu saistīto lēmumu pieņemšanā; uzlabojās studentu pašnovērtēšanas prasmes, kas, savukārt, veicināja arī mācīšanās plānošanas prasmju uzlabošanos. Tādejādi , ir iespējams secināt, ka studentu pašnovertēsana var tikt izmantota kā efektīvs studentu patstāvīgās mācīšanās pilnveides līdzeklis. The author of the paper believes that an English language course at tertiary level should include not only the development of students’ language skills but also should be aimed at fostering students’ autonomous learning skills, in which students’ ability to self-assess the learning progress, their strong and weak points as language learners, as well as the language proficiency is one of the key elements. Assuming responsibility for assessment of their learning, students are more efficient in the management of their own learning, which is one of the three levels of autonomous learning. The aim of the research was to investigate whether the offered training in self-assessment, which is the key element of metacognitive learning strategies, can be used as a means of the development of autonomous learning. The present study is an action research carried out at Riga Stradiņš University employing the following research instruments: questionnaires, observations, and reflections. The research was conducted in three phases: 1) identifying students’ use of learning strategies and self-assessment of their language knowledge; 2) training in the use of self-assessment and metacognitive strategies and the observation of the behavioral changes; 3) identification of the changes in the students’ use of metacognitive strategies. The results of the study showed that during eleven weeks of self-assessment training a part of students changed their learning behaviors : they took more active part in decision making concerning the management of their learning; their self-assessment skills improved, which lead also to improvement of their skills in planning their learning. Therefore, it is possible to conclude that the students’ training in self-assessment can be used as effective means of fostering autonomous learning.