• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bilingvāla pirmās valodas apguve funkcionālās kompetences attīstīšanai

Thumbnail
View/Open
306-30355-Cerkovska_Ilona_ic09024.pdf (882.7Kb)
Author
Čerkovska, Ilona
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Kalnbērziņa, Vita
Date
2013
Metadata
Show full item record
Abstract
Šīs bakalaura darbs tika uzrakstīts, lai uzzinātu, kādā veidā bilingvāla pirmās valodas apguve ietekmē funkcionālās kompetences attīstīšanu. Šī darba galvenais uzdevums bija analizēt vingrinājumu rezultātus, kurus izpildīja pētījuma dalībnieks, kurš no bērnības ir bilingvāls, kā arī analizēt secinājumus. Kvalitatīvā un kvantitatīvā analīze tika izvēlēta kā pētījuma metode. Rezultāti ir doti ar piemēriem, un attēloti diagrammās. Apkopojumi ļāva autorei secināt, ka bilingvāls cilvēks ir vairāk konpetents taja valodā, kura viņam ir dominējošā. Darba saturs var būt saistošs ikvienam, kurš veic pētījumu par attiecīgu tēmu. Atslēgvārdi: bilingvālisms, bilingvāla pirmās valodas apguve, valodas prasmes, funkcionālā kompetence, dominējošā valoda.
 
The present bachelor thesis has been written in order to find out how Bilingual First Language Acquisition influences the development of functional language competence. The main task of this paper was to analyse the results of the exercises made by the subject of a case study who is bilingual from his childhood, and to analyse the conclusions. Both the qualitative and the quantitative analyses were chosen as research methods. The results are exemplified, and depicted with the help of diagrams. The findings of particular research allowed the author to conclude that a bilingual person is more competent in language that is used as his dominant language. The content of the work could be captivating for anyone doing the research on relevant topic. Keywords: bilingualism, bilingual first language acquisition, language skills, functional competence, dominant language.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/16454
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6775]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV