Padomju deportāciju sociālā atmiņa: Kandavas pilsētas vidusskolēnu un tehnikuma audzēkņu gadījums
Author
Šmelde, Aira
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Ardava, Laura
Date
2014Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba tēma ir „Padomju deportāciju sociālā atmiņa: Kandavas pilsētas vidusskolēnu un tehnikuma audzēkņu gadījums.” Padomju deportāciju sociālās atmiņas veidošanās principi katrai sabiedrības grupai ir atšķirīgi, un tos ietekmē daudzi un dažādi apstākļi.
Darba mērķis ir izpētīt, kā un ar kādiem līdzekļiem Kandavas pilsētas vidusskolu skolēniem un tehnikuma audzēkņiem formējas sociālā atmiņa par padomju deportācijām.
Lai mērķis tiktu sasniegts, tika izvirzīti vairāki veicamie uzdevumi: pētījuma dizaina izstrāde, literatūras analīze par deportācijām, sociālo atmiņu, traumu, nācijām un nacionālo identitāti, anketēšana Kandavas pilsētas vidusskolās un tehnikumā, vēstures skolotāju intervēšana, Kandavas novada represēto apvienības vadītāja intervēšana, kā arī pētījuma rezultātu apkopošana un secinājumu izdarīšana.
Bakalaura darba teorētiskā pieeja tika balstīta uz deportāciju laikmeta raksturojumu, traumas un sociālās atmiņas teorijām, kā arī tika apskatīti nācijas un nacionālās identitātes veidošanās pamatprincipi. Izmantojot kritiskā diskursa metodi, intervēšanu un anketēšanu, pētījumā atklāti sociālās atmiņas veidošanās pamatprincipi vidusskolēnu un tehnikuma audzēkņu vidū. Rezultātu daļā minēti galvenie sociālo atmiņu veidojošie faktori, skaidroti un analizēti pētījumā iegūtie dati.
Atslēgas vārdi: sociālā atmiņa, deportācijas, skolēni, nācija The title of Bachelor Thesis is „Social memory of soviet deportations: case study of high schools and technical school in Kandava.” Formation principles of social memory of soviet deportations are different among social groups and they are affected by various reasons.
The aim of this work is to investigate how and by what means the social memory about soviet deportations is formed among high schools and technical school students in Kandava.
To achieve the aim of this work several tasks were nominated: (1) development of research design, (2) literary analysis about deportations, social memory, trauma, nations and national identity, (3) questionaire for high schools un technical school students in Kandava, (4) interviews with history teachers, (5) interview with leader of Kandava region Association of Victims of Reppresion and (6) summarization of research results and conclusions.
A theoretical approach of Bachelor Thesis was based on characterization of deportation period and theories of trauma and social memory. Underlying principles of formation of nation and national identity was also examined. Basic formation principles of social memory among high schools and technical school students were discovered by using method of critical discourse, interviews and questionnaire. Basic factors of social memory formation are mentioned and obtained data are analysed and interpreted in section „Results”.
Keywords: social memory, deportations, students, nation