• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultāte / Faculty of Science and Technology
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultāte / Faculty of Science and Technology
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matemātisko rotaļlietu ātra risināšana, ņemot vērā pirkstu kustību anatomiskos ierobežojumus

Thumbnail
View/Open
302-38619-Benzerruki_Boriss__bb06008.pdf (1.202Mb)
Author
Benzerruki, Boriss
Co-author
Latvijas Universitāte. Datorikas fakultāte
Advisor
Ambainis, Andris
Date
2013
Metadata
Show full item record
Abstract
Šī darba mērķis ir pētīt problēmu par telpisko matemātisko rotaļlietu (piemēram, Rubika kuba) optimālo salikšanu laika nozīmē. Internetā jau ir pieejamas dažas lietojumprogrammas, kas risina algoritmu meklēšanas problēmu Rubika kubam, bet tās neņem vērā to faktu, ka dažām Rubika kuba pagriezienu kombinācijām nepieciešamās pirkstu kustības, un dažas no šīm kustībām ir ātrāk izpildāmas nekā citas. Darba iegūtie rezultāti palīdzēs atrast jaunas metodes, ar kurām dators var palīdzēt atrast ātrus algoritmus matemātisko rotaļlietu (piemēram, Rubika kuba 2x2x2) salikšanai. Šīs metodes palīdzēs izmantot datoru tad, kad uzdevums ir atrast nevis atrisinājumu ar minimālo soļu skaitu, bet gan atrisinājumu, ko var realizēt mazākajā iespējamajā laikā, ņemot vērā reālo laiku, kas nepieciešams konkrētajām pirkstu kustībām un kuba rotācijai.
 
The purpose of "Fast solutions of mathematical puzzles, taking into account physical limitations on finger movements" is to study a problem of finding the optimal time solution for 3D puzzles, such as Rubik’s cube. There are several computer programs, accessible on the Internet, which can help humans to find an algorithm for puzzle solving. However, the solutions proposed by these programs do not take into account the fact that execution speed of different move sets and puzzle rotations performed by fingers can strongly differ. This research will help to discover new methods of finding fast algorithms for 3D puzzle speed solving (for instance, for 2x2x2 Rubik’s cube). These methods will help to use computer, with the purpose of finding algorithms with the least execution times (considering the actual time which is required for definite movements of fingers and cube rotations).
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/17083
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses [6025]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV