Klienta kredītspējas novērtēšana A/S Nansabanka
Автор
Putraims, Jānis
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un vadības fakultāte
Advisor
Šņepste, Vineta
Дата
2009Metadata
Показать полную информациюАннотации
Diplomdarba „Klienta kredītspējas novērtēšana A/S Hansabanka” mērķis ir raksturot uzņēmumu kredītspējas noteikšanas metodes AS „Hansabanka”, kritiski novērtēt kredītspējas kritērijus, izvērtēt kredītspējas analīzi saistītās problēmas un uz tā pamata izvirzīt priekšlikumus uzņēmumu kredītspējas noteikšanas pilnveidošanai.
Aizdevumi ir liels riskam pakļauts komercbankas aktīva postenis, un lielākajā daļā banku aizdevumi veido aktīva lielāko un vissvarīgāko daļu, tāpēc bankas, izsniedzot aizdevumus, veic aizņēmēja kredītspējas analīzi, tas ir, faktoru izpēti, kas varētu izraisīt nespēju tos atmaksāt.
Aizņēmēja kredītspējas novērtēšanas process sākas pirms kredīta izsniegšanas un turpinās visā tā termiņa garumā, kas ļauj savlaicīgi pamanīt un novērst negatīvas tendences aizņēmēja uzvedībā.
Kredītriska pārvaldīšanas procesā komercbankas izmanto kritēriju un rādītāju kompleksu, kuru izskatīšana un analīze ļauj spriest par aizņēmēja kredītspējas līmeni. Konkrētu rādītāju kopums, kas tiek izmantots kredītspējas analīzei un raksturo uzņēmuma darbību, katrā no komercbankām ir atšķirīgs un attīstās aizdevēja – aizņēmēja attiecību maiņas procesā.
Novērtējot uzņēmuma risku, Hansabanka ņem vērā sekojošus pamata rādītājus:
1.klienta vadības potenciāls;
2.klienta finanšu stāvoklis un spēja apkalpot aizdevumus;
3.kredītu nodrošinājums;
4.klienta vieta nozarē.
Nosakot uzņēmuma kredītspēju, bankai vajadzētu vairāk uzmanības pievērst īpašnieku un vadītāju novērtēšanai, tādēļ, ka vadītājs ir tas, kurš nosaka, vai uzņēmumam ir izaugsmes un attīstības potenciāls, vai arī bizness ir nolemts neveiksmei.
Autors iesaka bankām turpināt pilnveidot kredītriska vadības un kredītspējas analīzes modeļus, jo pieaug ne tikai kredītu īpatsvars banku aktīvos, bet arī banku kontrolējošo un starptautisko institūciju interese par aizņēmēja kredītspējas analīzes jautājumiem, kā arī vairāk uzmanības pievērst uzņēmumu apsekošanai (biznesa novērtēšana klienta ražotnē, ofisā u.c.) jau pēc kredīta piešķiršanas un sekot regulārai finanšu datu saņemšanai no aizņēmēja un nodrošinājuma apdrošināšanai, kā arī vairāk uzmanības pievērst nozarei, kurā darbojas uzņēmums, specifikai, attīstības iespējām. The main purpose of Graduation work”Customer certification of credit assessment in A/S Hansabanka” is to characterize the methods of corporate creditworthiness analysis at AS ”Hansabanka”, give a critical evaluation of criteria of creditworthiness, evaluate problems related with analysis of corporate creditworthiness and to bring forward suggestions what would promote a better analysis of corporate creditworthiness on that basis.
Loans are large to risk exposed balance item of commercial banks and in most of the banks loans form the biggest and most important part of the assets and that is why banks evaluate creditworthiness of the borrower, that is, those criteria that could cause borrower’s failure to repay the loan.
The process of the evaluation of corporate creditworthiness starts before the disbursement of the loan amount and continues during the loan repayment period what allows to notice and dissolve the negative tendencies borrower’s behavior in time.
During the process of credit risk assessment AS “Hansabanka” uses the set of criteria and indicators which can be helpful to decide about the level of borrower’s creditworthiness. The set of criteria which are used for analysis of corporate creditworthiness and characterizes the performance of enterprise differs from bank to bank.
When the risk is evaluated at AS”Hansabanka”, the following factors are considered as very important:
1.corporate personality potential;
2.financial situation and ability to repay the loan;
3.collateral;
4.the position of enterprise in sector.
Risk analysis is foremost a matter of professional judgment skills. There are no special bulletproof techniques or methods that can give a clear-cut solution. The general objective of risk analysis is to keep the number of bad loans to a minimum.
It is not enough to meet economic and financial criteria that speak in favour of entering into a business relationship with the customer. The human and personal criteria are just as important because, at the end of the day, it will be human beings who drive the company and steer it towards success – or failure.