• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Stila apzīmējumi „Formal” un „Informal” „Longman Dictionary of Contemporary English” vārdnīcā

Thumbnail
View/Open
306-15389-Racina_Julija_jr05020.pdf (4.066Mb)
Author
Racina, Jūlija
Co-author
Latvijas Universitāte. Moderno valodu fakultāte
Advisor
Karpinska, Laura
Date
2010
Metadata
Show full item record
Abstract
Šis bakalaura darbs pēta stila apzīmējumus 'formal' un 'informal' „Longman Dictionary of Contemporary English” vārdnīcas otrajā un ceturtajā izdevumā. Lai atklātu stila apzīmējuma pielietošanas līdzības un atšķirības LDOCE2 un LDOCE4, tika pētīta teorētiskā literatūra par šo tēmu; tika analizētas vārdnīcas ievaddaļas; kā arī tika veikta analīze 'formal' un 'informal' stila apzīmējumiem. Empīriskie pētījumi ļauj izdarīt šādus secinājumus 'formal' un 'informal' stila apzīmējuma analīzē tika izmantotas dažādas to kombinācijas; stila apzīmējumi vārdnīcā LDOCE2 var tikt izmantoti kā alternatīvas 'informal' stila apzīmējumam, bet nevar tikt izmantojami kā alternatīva 'formal' stila apzīmējumam. Tādējādi tika pierādīts, ka ir izmaiņas 'formal' un 'informal' stila apzīmējumu pielietojumā, kuras parādās abās vārdnīcās. Atslēgas vārdi: vienvalodas mācību vārdnīcas, lietojums, stila apzīmējumi
 
The present Bachelor paper investigates the importance of 'formal' and 'informal' register labels in LDOCE2 and LDOCE4. In order to reveal the similarities and discrepancies in application of register labels in LDOCE2 and LDOCE4 the theoretical sources on the subject of the research were reviewed; the front matters of the two editions were examined; and the analysis of 'formal' and 'informal' register labels was carried out. The empirical research leads to the following conclusions: in the analysis of 'formal' and 'informal' labels a variety of different combinations was used; labels used by LDOCE2 can be used as alternatives of 'informal' labels, but cannot be used as alternatives of 'formal' labels. These conclusions prove there are changes in the application of these labels in both editions. Key words: monolingual learners’ dictionaries, usage, register labels
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/18031
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6775]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV