• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Medicīnas fakultātes studentu noslēguma darbi / Faculty of Medicine - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (MF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Medicīnas fakultātes studentu noslēguma darbi / Faculty of Medicine - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (MF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Anestezioloģijas māsu tālākizglītības drauds-novecošanās

Thumbnail
View/Open
308-8047-valentina_migale_020010.pdf (328.7Kb)
Author
Migale, Valentīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Medicīnas fakultāte
Advisor
Priede-Kalniņa, Zaiga Guntra
Date
2008
Metadata
Show full item record
Abstract
Darbs sastāv no 66 lpp., 10 tabulām. Izmantoti 60 literatūras avoti (55 latviešu, 5 angļu valodā). Darba mērķis ir izpētīt vai māsu vecums ietekmē vēlmi tālākizglītoties. Kādi ar māsu vecumu saistītie iemesli ietekmē vēlmi mācīties? Darba tēma pamatota B. Karperes māszinību teorijā par četriem veidiem, kā māsas vērtē un praksē lieto savas zināšanas. Darbā analizētas pieaugušo tālākizglītības pamatnostādnes, medicīnas tālākizglītības būtība un iespējas, cilvēkresursi Latvijas medicīnā, personības nozīmi izglītībā, tālākizglītība, kā sociāls process. Pētījuma daļā ar kvalitatīvās metodes palīdzību apzināti 24 respondenti vecumā no 32 līdz 67 gadiem. Iegūtie rezultāti liecina, ka respondenti izprot tālākizglītības būtību un nozīmi, prot izvērtēt izglītības ieguvumus, to nepieciešamību māsu praksē. Respondentu vecums neietekmē vēlmi izglītoties, trūkst motivācijas. Atslēgas vārdi: profesionālā pilnveide, zināšanas, pieredze, pašapziņa, personība.
 
The theme of present paper is Aging the main danger for further education of anesthesiology nurses. The paper contains 66 pages and 10 tables. 60 bibliography sources (55 in the Latvian and 5 in the English language) were used to do the research and write the paper. The aim of research is to find out whether the nurses’ age effects their wish to continue their studies in health care and what are the reasons related to the age that have an influence on that wish. The theme of the paper based on B. Karper’s nursing theory of four aspects according to which nurses evaluate and use their knowledge in practice. In the paper the main criteria of adult further education, the essence of further education in health care and the opportunities for it, as well as the human resource in Latvian nursing system, the role of a personality in education and further education as a social process are analyzed. The practical part of the paper is made with the help of a qualitative method and contains the data an interview of 24 respondents from 32 to 67 years old. The acquired data demonstrate that the respondents participated in the research understand the essence and importance of further education and they are able to evaluate the advantages of it and its necessity in health care practice. The age of the respondents does not affect their wish for subsequent studies, although they displayed rather low motivation for it. Key words: professional development, knowledge, experience, self - consciousness, personality
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/18443
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (MF) / Bachelor's and Master's theses [3552]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV