Show simple item record

dc.contributor.advisorCikmačs, Pēterisen_US
dc.contributor.authorNesi, Giudittaen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Fizikas un matemātikas fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-24T07:36:15Z
dc.date.available2015-03-24T07:36:15Z
dc.date.issued2009en_US
dc.identifier.other13014en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/19590
dc.description.abstractDarbs uzrakstīts angļu valodā datorsalikumā uz 58 lapaspusēm. Tas satur 29 attēlus, 2 tabulas, 1 pielikumu un atsauksmes uz 13 literatūras avotiem.Jau no pašas bērnības krāsas ietekmē cilvēka būtību apziņas un zemapziņas līmeņos. Bērna krāsu izvēle raksturo viņa iekšējo pasauli: noslieci uz noteiktām krāsām rada dažādi mainīgie lielumi un krāsu izvēle var mainīties dažu mēnešu laikā . Bērniem jau no dzimšanas parādās krāsu sajūta, kas atļauj viņiem bez lielas mākslinieciskās pieredzes vai bez ārējas iedarbības izteikt savu personalitāti caur spontānām spējām. Es šo tēmu izvēlējos, jo literatūrā bija maz pētījumu par to kā bērni izvēlas sev tīkamo krāsu. Par krāsu uztveres attīstību ir tikai nedaudzi novērtējumi, kas reizēm ir pretrunā viens otram. Bērna redzes attīstība arī šodien tiek pētīta. Mērķi: Šim darbam bija trīs mērķi. Pirmais un būtiskākais bija izpētīt vai bērniem vecumā no 3 līdz 6 gadiem parādās nosliece izvēlēties noteiktas krāsas. Otrkārt gribēju noskaidrot vai parādās dzimumu atšķirības krāsu izvēlē. Un beidzot gribēju noskaidrot vai līdz ar bērnu vecumu un intelektuālo attīstību mainās arī krāsu izvēle. Dalībnieki : Dalībnieku vecums tika nofiksēts robežās no 3 līdz 6 gadiem. Saviem pētījumiem es izvēlējos 180 pirmskolas vecuma bērnus un 60 sākumskolas bērnus, zēnus un meitenes vienādā skaitā. Pētījumos izmantoju bērnus vecumā no 3 līdz 6 gadiem, jo viņiem mazāk bija ārējo nosacījumu. Metodes: Es izveidoju ļoti vienkāršu skeču, kura laikā bērniem rādīju 8 dažāda izmēra figūras, kurām nebijai jau iepriekš noteikta atbilstoša krāsa. Tālāk es lūdzu bērnus izkrāsot ar zīmuļiem figūras. Savācot visus šos materiālus es rēķināju izvēles procentus katram atsevišķam subjektam. Šādā veidā es noteicu kādas krāsas izvēlas bērni un kā izvēle mainās dažādā vecumā. Rezultāti: Visos vecumos neeksistē būtiskas krāsu izvēles atšķirības mazāk tīkamajām krāsām pelēkai, brūnai un melnai, bet tā parādās visvairāk tīkamajām krāsām. Visiem zēniem patīk spožas piesātinātas krāsas- vispirms sarkana, tad mainīgi oranžā un dzeltenā otrajā vai trešajā vietā, izņemot zēnus 3 gadu vecumā, kuri visvairāk izvēlas zaļo krāsu. Zēniem kļūstot vecākiem sarkanās krāsas izvēle pieaug, bet zaļās samazinās, bet parējās paliek praktiski nemainīgas. Meitenēm tīkamāka ir rozā,/purpura krāsa, oranžā un zilā; zaļajai krāsai priekšroku dod meitenes 3 gadu vecumā, bet tās popularitāte samazinās palielinoties vecumam. Dzeltenajai/oranžajai, sarkanajai un zilajai krāsai izmaiņu nav. Meitenēm augot pieaug izvēle pēc rozā/purpura krāsas. Secinājumi: Bērniem ir novērojama noteiktu krāsu izvēle, taču tā mainās līdz ar vecumu; zēniem un meitenēm novēro nelielu krāsu izvēles atšķirību. Šīs izmaiņas liekas ka ir atgriezeniskas, ko arī parāda tendences literatūrā.en_US
dc.description.abstractThe work is written in English and is composed of 58 pages containing 29 figures, 2 tables, 1 appendix and 13 bibliographies. Color affects human being in many ways, on both the conscious and subconscious levels, every day of our lives, even during earliest childhood. The chromatic preferences that a child expresses are indicative of his own world: the predilection for determined colors is due to a lot of variables and the preferences can also change in a period of few months. The child has an immediate sense of the color that allows him, without having a long artistic experience or external conditionings, to express entirely his own personality with a spontaneous ability. I have chosen this topic because there has been little research done examining how children choose the colors they prefer. In fact, regarding the chromatic perception, there are some evaluations, often with contradiction between them. This is because the development of the child’s vision is still open to debate. Objective: In the summary the aims of this study are threefold. First and most importantly to investigate whether 3 to 6 years old children show reliable color preference. Second, to discover whether the two sexes show any difference in their color preference. Finally, to establish whether color preference varies with increase in age and intellectual development. Participants: The investigation fixed the age group of the sample between three and six years. For the study 180 preschool children and 60 school children are drawn, both male and female, in equal number. Children from 3 to 6 years old were used because it was considered necessary by the researcher to test people that have no external conditionings. Methods: I have created a very simple sketch, showing nine geometric figures of different sizes, that is object having no canonical color associated with them. Children were asked to fill this sketch with a set of some pencils. Once I collect all the material, I have calculated the percentage of every color used by every single subject. In this way I’ll be able to make a classification on which colors are preferred by small children and as they vary their choices with the growth. Results: In all ages, significant sex differences don’t exist for the ranking of least preferred colors, that are gray, brown and black, but are quite evident in the rank of the most preferred colors. All male children like bright, saturated colors in first red, with orange and yellow alternating between the second and third place, except males of 3 years that place green as first preferred color. As males grew older, the preference for red increases, for green decreases, while for the other colors, remains quite constant. At the other hand, females prefer pink/purple, orange and blue; green is one of the preferred colors by females of 3 age, but it drops in popularity as age increases. While the preference for yellow/orange, red and blue is relatively constant through the ages, the preference for pink/purple increases as females grew older. Conclusions: children have definite color preferences, although they vary during the course of years; males and females show differences in their color preferences, even if they are very slight. These changes seem to be a reversal on the trend reported in the literature.en_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectFizikaen_US
dc.titleDažāda vecuma bērnu krāsu izvēleen_US
dc.title.alternativeChromatic preferences in the development of the childen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record