Pūļa efekts un lasīšanas spējas
Autor
Biukšāne, Iveta
Co-author
Latvijas Universitāte. Fizikas un matemātikas fakultāte
Advisor
Ikaunieks, Gatis
Datum
2014Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Maģistra darbs uzrakstīts latviešu valodā, datorsalikumā uz 58 lappusēm. Tas satur 40 attēlus, 2 tabulas, 4 formulas, 3 pielikumus, 39 atsauces uz literatūras avotiem.
Darba mērķis: Novērtēt pūļa efekta mērījumu lietderību lasīšanas spēju novērtēšanā un noskaidrot, vai ar uztveres treniņu palīdzību var panākt traucējošā pūļa efekta ietekmes mazināšanu.
Metode: Fiksējot skatu uz mērķa stimulu, nosaukt vidējo burtu virzienā uz labo pusi un uz leju; veikt redzes uztveres treniņus labajā un apakšējā redzes lauka daļā.
Rezultāti: Pūļa efekta novērtēšanas tests ir pielietojams redzes skrīningā. Ar uztveres treniņu palīdzību lasīšanas ātrums tiek uzlabots par 7±0,8%. Daudz efektīvāk uztveres treniņus veikt labajā redzes lauka daļā.
Atslēgas vārdi: Pūļa efekts, uztveres apgabals, skolas vecuma bērni, lasīšana,
uztveres trenēšana. Master thesis is written in Latvian, in computer typesetting on 58 pages. It contains 40 figures, 2 tables, 4 formulas, 3 attachments, 38 references to literature sources.
The aim: To evaluate usefulness of crowding effect measurements in evaluation of reading ability and find out, how to reduce crowding effect with visual perception trainings.
Methods: Using a letter recognition task, make trigram measurements, which are presented in different positions to the left and right of fixation; make trigram letter recognition trainings to the lower and right visual fields.
Results: Crowding effect measurements are applicable to the vision screening. Perceptual training tasks improve reading speed about 7±0,8%.
Key words: crowding effect, visual span, school age children, reading, perceptual learning.