Krēslas ietekme uz ceļu satiksmes negadījumiem Rīgā
Author
Marnics, Kristiāns
Co-author
Latvijas Universitāte. Ģeogrāfijas un Zemes zinātņu fakultāte
Advisor
Briede, Agrita
Date
2007Metadata
Show full item recordAbstract
Autors maģistra darbā „Krēslas ietekme uz ceļu satiksmes negadījumiem Rīgā” pēta krēslas saistību ar ceļu satiksmes negadījumu skaitu Rīgā, izvērtējot redzamību samazinošos laika apstākļus kā krēslas efekta pastiprinošus faktoru un pilsētas ielu stacionāro apgaismojumu kā krēslas efektu samazinošu faktoru.
Darbs sastāv no trīs pamatnodaļām - literatūras apskats, darbā izmantotās metodes un materiāli, rezultātu daļa.
Maģistra darbā raksturoti krēslas veidi, krēslas ietekmējošie un raksturojošie lielumi (civilā, nautiskā un astronomiskā krēsla, krēslas iestāšanās laiks), ceļu satiksmes drošību ietekmējošie faktori (ceļu satiksmes dalībnieku uzvedība, apkārtējā vide, transportlīdzekļu tehniskais stāvoklis), stacionārais pilsētas ielu apgaismojums, laikapstākļi (mākoņainums, migla, nokrišņi) kā krēslas efekta pastiprinošs faktors ceļu satiksmes drošībā. Rezultātu daļā dots vispārējs ceļu satiksmes negadījumu raksturojums Rīgā (periods 2003.-2006.gads), veikta krēslas un ceļu satiksmes negadījumu kopsakarību analīze, raksturota nokrišņu, mākoņainuma un miglas ietekme uz ceļu satiksmes drošību Rīgā, izstrādāti ieteikumi situācijas uzlabošanai.
Veicot kopsakarību analīzi, secināts, ka pastāv sakarība starp krēslas laiku un ceļu satiksmes negadījumu skaitu, tāpat ir pierādīts, ka redzamības attālumu samazinošie laikapstākļi palielina ceļu satiksmes negadījumu skaitu, bet savlaicīgi ieslēgts un kvalitatīvs stacionārais ielu apgaismojums samazina negadījuma varbūtību krēslas laikā. Laika posmā no 2003.gada līdz 2006.gadam Rīgā krēslas laikā reģistrēti 11.3% no kopējā šajos gados Rīgā notikušo negadījumu skaita, gandrīz ceturtā daļa (23.7%) no tiem notiek decembrī, lai arī krēsla decembrī aizņem tikai 13.9% no diennakts. Decembrī negadījumu skaits palielinās krēslas laikā, kad vēl nav ieslēgts stacionārais ielu apgaismojums un samazinās, kad tas tiek ieslēgts. Lielākā daļa krēslā notiekošo CSNg (63%) reģistrēti krēslas efektu pastiprinošos laikapstākļos (apmācies, lietus, sniegs, migla).
Atslēgas vārdi: krēsla, Rīga, ceļu satiksmes negadījums, stacionārais ielu apgaismojums, laikapstākļi. Author in Master’s Thesis “Influence of twilight on road accidents in Riga City” studies interconnection between twilight and number of road accidents in Riga City by evaluating weather conditions as visibility reducing and twilight effect intensifying factor and city road lightning as a twilight effect lessen factor.
Study consists of three main chapters in which are covered review of literature, described methods and materials and analyzed influence of twilight on road accidents.
In this study it is verified that weather conditions that reduce visibility increase number of road accidents, but qualitative and turned on in time road lightning decreases possibility of road accidents during the twilight. In period between 2003 and 2006 during the twilight 11.3% of total road accident number is registered of which almost ¼ (23.7%) occur in December even though twilight in December takes up only 13.9% of twenty four hours. In December the number of accidents increases during the twilight when road lightning in not turned on and decreases after turning on. The most part (63%) of road accidents during the twilight is registered in twilight effect intensifying conditions – during overcast, rain, snow or fog.
Key words: twilight, Riga, road accident, road lightning, weather conditions.