Idiomātisku izteicienu lietojums biznesa rakstos
Author
Rubene, Līga
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Sokolova, Irina
Date
2013Metadata
Show full item recordAbstract
Šī bakalaura darba tēma ir idiomātisku izteicienu lietojums biznesa rakstos. Pētījuma mērķis ir izpētīt idiomātisku izteicienu lietojumu, koncentrējoties uz to biežumu un sintaktisko un semantisko līmeni, avīžu rakstos, kuru tēma ir uzņēmējdarbība. Šajā pētījumā idiomas analizētas pēc to nozīmes, funkcijām un tipa. Šī diplomdarba autors idiomu analīzei izveidojis klasifikāciju, apvienojot Pratta un Traugota, kā arī Gibsa un kolēģu klasifikācijas metodes. Pēc apkopoto rakstu diskursa analīzes tika secināts, ka idiomas ir plaši izmantotas laikrakstu uzņēmējdarbības sadaļas rakstos. Visbiežāk sastopamais idiomas veids izvēlētajos rakstos ir darbības vārdu frāzes idioma, kas semantiski ir normāli sadalāma. Visbiežākās idiomu funkcijas ir uzmanības piesaistīšana, ziņojuma saīsināšana, izklaidējoša informācijas pasniegšana un netieša autora viedokļa izrādīšana kognitīvajā līmenī, jo idiomu funkcija ir rosināt asociācijas, lai paātrinātu un pastiprinātu uztveri. The present Bachelor thesis investigates the use of idiomatic expressions in business articles. The goal of this research paper is to study the use of idiomatic expressions in the context of newspaper articles with business related content, focusing on the frequency and syntactic and semantic levels of idiom. The author has created the working classification of idioms by merging the classifications of Gibbs et al and Pratt and Traugott. Discourse analysis of the data base led to the conclusion that idiom is widely used in articles discussing business related topics. The most common type of idiom in the selected articles was the verb phrase idiom that is normally decomposable at the semantic level. The most common functions of idioms are to attract attention, shorten the message and illustrate the information and give the author’s distinct opinion about the subject on the cognitive level, as their function is to trigger a range of associations to fasten brighten the perception.