Valodas funkcijas labi pazīstamās runās
Author
Bunkše, Līva
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Roziņa, Gunta
Date
2014Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darbs tika izstrādāts, lai analizētu argumentatīvās, pārliecināšanas un manipulatīvās valodas funkcijas un veidu, kā tās tika lietotas epistēmiskajā un deontiskajā modalitātes aspektā. Kā pētījuma priekšmets tika izmantotas runas, kas ir apkopotas Emmas Beares ( Emma Beare) grāmatā „501 runa, kas ir jāzina” (501 Must-Known Speeches) (2009). Pētījuma galvenais mērķis ir analizēt gramatisko pieeju, kā valodas funkcijas tiek attēlotas, izmantojot modālos darbības vārdus, kas izsaka epistēmisko un deontisko modalitāti. Lai sekmīgi izstrādātu bakalaura darbu, bija nepieciešams detalizētāks ieskats iepriekšējo autoru veiktajos pētījumos, kā Halideja (2004), van Daika (2011) un Bībera (1999). Pētnieciskā darba izstrādes pamatā ir izmantota diskursa analīzes metode. Iegūtie dati tika analizēti un runu piemēri tika iekļauti pielikumā. Apkopojot analīzes materiālus, tika secināts, ka valodas funkcijas tika atspoguļotas izmantojot dažādus modālos darbības vārdus, tomēr to nozīme ir atšķirīga karam modalitātes tipam. Pētījums rezultāti un secinājumi par valodas funkcijām un to gramatisko attēlojumu, izmantojot modālos darbības vārdus, var būt noderīgi, lai veiktu tālāku izpēti, analizējot leksisko pieeju valodas funkciju atspoguļošanā.
Atslēgvārdi: epistēmiskā un deontiskā modalitāte, manipulācija, argumentācija, pārliecināšana, runas, modalizācija, modulācija. The bachelor thesis is aimed at analysing the language functions of argumentation, persuasion and manipulation and their presentation through the epistemic and deontic modality. The research object consists of speeches that are issued in 501 Must-Known Speeches by Emma Beare (2009). The main goal of the current research is to analyse the grammatical approach of how the language functions of argumentation, persuasion and manipulation are presented through modal verbs expressing the epistemic and deontic modalities.To successfully develop the research, it was essential to put an additional emphasis on the previous studies done by Halliday (2004), van Dijk (2011), Biber (1999) and other. The discourse analysis as a research method is applied to carry out the study. The obtained corpora were analysed and the speech examples were included in the appendix. The collected data led to the conclusions that language functions were realized through different modal verbs; however their meaning differed according to the presented type of modality. The results and conclusions of the analysis of language functions and their grammatical presentation of modal verbs may be useful for doing further research, by studying lexical approach of language functions.
Key words: epistemic and deontic modality, manipulation, persuasion, argumentation, speeches, modalization, modulation.