Vardarbība LNT un TV3 komerckanālos: pusaudžu TV skatīšanās izvēles motīvi un sociālā iemācīšanās
Author
Cīrule, Iveta
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Tunne, Ineta
Date
2009Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba nosaukums ir „Vardarbība LNT un TV3 komerckanālos: pusaudžu TV skatīšanās izvēles motīvi un sociālās iemācīšanās konteksts”. Darba pētnieciskais jautājums ir ar vardarbību piesātinātais LNT un TV3 pārraižu saturs, tā izpēte saistībā ar pusaudžu TV skatīšanās izvēles motīviem un sociālās iemācīšanās kontekstu.
Darba mērķis ir veikt kvalitatīvu Latvijas komerckanālu piedāvāto programmu satura analīzi, izanalizēt auditorijas attieksmi un TV izvēles skatīšanās motīvus.
Bakalaura darbs sastāv no teorētiskās un no empīriskās daļas. Teorētiskajā daļā tiek aplūkotas vairākas teorētiskās koncepcijas par raidorganizācijām un to veidiem, vardarbību (Dž. Gerbners, L. Berkovics, K. Lorencs, A.H. Bass, A. Darki), pusaudžu agresivitāti (Ē. Ēriksons), pusaudžu TV skatīšanas motīviem (A. Maslovs, F. Hercbergs), sociālo iemācīšanās un sociālās izziņas teoriju (A. Bandura).
Darbā tiek apskatītas kvalitatīvās pētniecības metodes: kontentanalīze, anketēšana un fokusa grupa.
Darba pētnieciskajā daļā veikta komerckanālu satura analīze (pēc A.H. Basa, A. Darki), pētīta auditorijas attieksme un TV skatīšanās izvēles motīvi.
Bakalaura darbā tiek secināts, ka agresija ir vardarbības augstākā izpausmes forma, kas pastiprināti izpaužas pusaudžu vecumposmā. Savukārt televīzija ir viens no iecienītākajiem komunikācijas kanāliem 15-17 gadus jaunu pusaudžu vidū, tādējādi vardarbīgas pārraides sasniedz savus adresātus ar TV starpniecību - brutāls vardarbības akts parādās vismaz reizi 1,5 reizes minūtē.
Atslēgvārdi: vardarbība televīzijā, pusaudžu agresivitāte, izvēles motīvi, sociālā iemācīšanās The title of the bachelor thesis is "Violence on LNT and TV3 Commercial Channels: Adolescents' Motives for TV Viewing Choices and Social Learning". The main focus of the research is the violence-saturated content on LNT and TV3 broadcast channels in connection with adolescents' motives for TV viewing choices within the context of social learning.
The goal of the thesis is to carry out a high-quality analysis of the programs offered by the Latvian commercial TV channels, analysis of the audience's attitudes and motives for viewing choices.
Bachelor thesis consists of theoretical and empirical parts. The theoretical part discusses a number of concepts related to broadcasting organizations, types of violence (G. Gerbner, L. Berkowitz, K. Lorenz, A.H. Bass, A. Darki), adolescent aggressiveness (E. Erikson), adolescents' motives for TV viewing (A. Maslow, F. Herzberg), social learning and social cognitive theory (A. Bandura).
The qualitative research methods such as content analysis, survey and focus groups are discussed.
Empirical part contains content analysis of the commercial broadcast channels (after A.H. Bass, A. Dark) as well as attitudes of the audience and motives for TV viewing choices.
The main conclusions are that aggression is the highest form of violence which increasingly is expressed during adolescent period. At the same time television is one of the favorite communication channels among adolescents aged 15-17, thus the violent content reaches its recipients via TV where a brutal act of violence occurs at least 1.5 times per every minute.
Keywords: violence on television, adolescent aggression, motives of choice, social learning.