Izpētes aktivitātes novērtēšana žurkām
Author
Careva, Zane
Co-author
Latvijas Universitāte. Medicīnas fakultāte
Advisor
Kluša, Vija Zaiga
Date
2011Metadata
Show full item recordAbstract
Dzīvnieku izpētes uzvedība tiek uzskatīta kā uzvedības forma, kas virzīta uz telpisko un priekšmetu kairinātāju uztveri jauninājuma situācijā. Dzīvnieku izpētes aktivitāte galvenokārt ir atkarīga no smadzeņu darbības un ārējiem faktoriem. Grauzēju aktivitāti ietekmē arī atšķirības gēnu līmenī, kam ir ietekme uz dzīvnieku lokomotoro aktivitāti. Lielu lomu izpētes aktivitātē spēlē bailes un stress, kas lokomotoro aktivitāti samazina vai pat inhibē. Arī daudzi gēni regulē šo emocionālā stāvokļa izpausmi. Lai kvalitatīvi veiktu eksperimentus ar jaunām zāļu vielām, ir nepieciešams tās pētīt uz dažādas uzvedības intensitātes un emocionalitātes dzīvniekiem.
Šis darbs bija veltīts žurku izpētes aktivitātes novērtēšanai, izmantojot exploration box testu. Rezultāti liecina, ka visas žurkas pēc to izpētes aktivitātes varēja sagrupēt 3 grupās: neaktīvās, vidēji aktīvās un aktīvās. Izpētes aktivitāte žurkām atšķiras ne tikai ar lokomotoro aktivitāti - noieto distanci, objektu izzināšanu, bet arī ar apmācības spējām. Šīs spējas tika novērtētas, izmantojot Barnes maze jeb telpiskās atmiņas testu, kura laikā reģistrēja laiku (dienas), kurā žurkas iemācās veikt uzdevumu - atrast mērķa kasti. Šī testa rezultāti parāda to, ka ir būtiskas atšķirības tikai pirmajās divās treniņu dienās un tas ir atkarīgs no treniņu skaita dienā.
Atslēgvārdi: izpētes uzvedība, exploration box tests, Barnes maze The animal exploring behaviour is considered as the form of behaviour that is focused on the spatial perception of the stimulus and the novel situation. The exploring activity depends on endogenous (genes) and exogenous factors (stress, fear). Mostly, behavioural activity and emotional status are regulated by individ’s genes. For qualitative evaluation of novel drugs, the experiments should be carried out on animals with different exploring activity and emotional level.
The present study was devoted to the evaluation of exploring activity of rats tested in exploration box. The obtained results have revealed three groups of rats: active, medium active and inactive. The exploring activity of rats differed not only by their locomotor activity (the walked distance, objects cognition), but also by learning ability. This ability was evaluated by using Barnes maze or spatial memory test. The aim was to registrate time (days) necessary to find target-box. The results of this test showed that there are important differences between the groups of rats on the first two days, depending on the number of trainings per day.
Keywords: exploratory behaviour, exploration box test, Barnes maze