Jāņa Streiča mākslas filmu popularitātes fenomens: auditorijas gaidas un to apmierināšana
Author
Kušķe, Zane
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Proskurova- Timofejeva, Olga
Date
2010Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba tēma ir „Jāņa Streiča mākslas filmu popularitātes fenomens:
auditorijas gaidas un to apmierināšana". Pētnieciskā darba mērķis ir mākslas filmās iekļautās
veiksmes formulas atklāšana. Tēmas aktualitāti raksturo fakts, ka līdz šim nav bijuši
līdzvērtīgi pētījumi par J.Streiča radošo profesionālo darbību.
Teorētiskajā daļā aplūkotas populārās kultūras teorētiskās nostādnes un mākslas filmas
kā šīs kultūras sfēras sastāvdaļa. Kino un auditorijas attiecības raksturo gan teorija par
ietekmes līmeņiem uz mediju saturu , gan teorija par auditorijas vēlmju apmierināšanu.
Metodoloģijas daļā izmantotas divas kvalitatīvās aptaujas metodes: naratīva analīze un
daļēji strukturēta intervija. Abas metodes izvēlētas kā atbilstošas izvirzītā pētnieciskā mērķa
sasniegšanai, tās arī papildina vienu otru.
Pētnieciskajā daļā tuvāk aplūkotas un analizētas trīs populārākās un plašākai
auditorijai zināmākās J.Streiča spēlfilmas: „Limuzīns Jāņu nakts krāsā”, „Cilvēka bērns”, un
„Rūdolfa mantojums”. Pētījums veikts balstoties uz iepriekšminētajām metodēm. Daļēji
strukturētajās intervijās aptaujāti divpadsmit respondenti, kuri pārstāv visus nepieciešamos
segmentus un kuriem ir savs skatītāja viedoklis par šīm filmām.
Noslēdzot šo pētījumu, darba autore secina, ka J.Streiča veidotās mākslas filmas
atbilst populārās kultūras nosacījumiem, apmierina auditorijas gaidas un vēlmes. Katrā viņa
filmā ir iekļauta kāda aktualitāte, kura vitāla pašam režisoram un sabiedrībai kopumā, kā arī
tās risinājums atbilstoši laikmetam. J.Streiča filmās iekļautas latviešu mentalitātei tuvas un
saprotamas vērtības, tās ir neatņemama mūsu kultūras sastāvdaļa.
Atslēgas vārdi: populārā kultūra, kino, mākslas filmas, režisors J.Streičs The subject of the diploma work is „The phenomenon of the popularity of the movies
of Janis Streics: expectations of the audience and satisfaction of those expectations”. Target
of the research work is to discover the success formula. Topicality of the subject can be
described by the fact that there are no similar researches made so far on the creative work by
Janis Streics.
The theoretical part describes popular theories on culture and art movies as a part of
that. The relationship between movies and audience is characterized by theory on the
influence levels on media content, as well as theory on the satisfaction of the audience wishes.
The methodology part includes two quality poll methods: narrative analysis and
semi-structured interview. Both methods had been chosen to supplement each other and to
reach the target.
The investigative part approaches and analyses three the most popular movies by Janis
Streics: „Limuzīns Jāņu nakts krāsā”, „Cilvēka bērns”, and „Rūdolfa mantojums”. The
investigation has been made based on two mentioned methods. Twelve people had been
interviewed having their own opinion about the movies.
The conclusions of the research are that the movies by J. Streics coincides the
condition of the popular culture, satisfies the audience expectations and wishes. Every movie
describes current events, which are important to the author himself and society in general, and
the solution is up to the century. Movies by J. Streics include values that are understandable
for the Latvian mentality, and they are an important part of our culture.
Key words: popular culture, movies, art movies, director J. Streics.