• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lasīšanas un bibliotēku apmeklēšanas tradīcijas ģimenēs

Thumbnail
View/Open
309-21541-Knavina_Baiba_bk08061.pdf (14.15Mb)
Author
Knāviņa, Baiba
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Pakalna, Daina
Date
2012
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba „Lasīšanas un bibliotēku apmeklēšanas tradīcijas ģimenēs” mērķis ir noskaidrot vai agras lasīšanas pieredze veicina bērna interesi par grāmatu, kā to ietekmē ģimene. Pētījuma teorētisko bāzi veido E.Eriksona psihosociālās attīstības un sociālās iemācīšanās teorijas, kā arī Ļ.Vigotska teorija par attīstības nevienmērību un stadiālo raksturu. Izvirzītā mērķa sasniegšanai veikts pētījums, izmantojot kvantitatīvo (anketēšanas) un kvalitatīvo (intervēšanas) datu vākšanas metodes. Tā rezultātā tika noskaidrots pirmsskolas vecuma bērnu vecāku viedoklis par grāmatām, lasīšanu un bibliotēku apmeklējumiem. Iegūts no agras bērnības bibliotēku apmeklējušo bērnu un jauniešu viedoklis. Pētījumā tika izvirzīta un pierādīta hipotēze, ka lasītprasmes veicināšanā galvenā loma ir ģimenei, kura veicina bērna interesi par grāmatu un bibliotēku apmeklēšanu. Atslēgvārdi: ģimenes lasīšana, priekšālasīšana, bibliotēka, lasīšanas veicināšana, pasakas.
 
Bachelor work „Reading and library visiting traditions for family” objective is to determine if reading in an early age improves the child’s interest in books and how family’s improve it. The study’s theoretical base is made of E.Erikson’s theory on social development and L.Vygotsky’s theory of child development. To reach the goal of the study a research was made using quantitative (questionnaire) and qualitative (interviewing) data collection method. In the end I got many perspectives of the parents of preschool aged children. Obtained a perspective of children and teenagers who visit library’s. In the research a hypothese was raised that literacy improvements main role are the parents who improve the child’s interest for books and library’s. Keywords: family reading, pre reading, library, reading promotion, tales.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/24573
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses [4652]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV