• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lingvistiskās iezīmes SIA "Studio Moderna" televīzijas reklāmu tekstos un to atveide latviešu valodā

Thumbnail
View/Open
306-38975-Kromane_Inga_ik07043.pdf (1.508Mb)
Author
Kromane, Inga
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Šalme, Arvils
Date
2013
Metadata
Show full item record
Abstract
Reklāmās lietotās valodas mērķis ir piesaistīt uzmanību un rosināt cilvēkus iegādāties dažādu kompāniju piedāvātās preces vai pakalpojumus. Lai to panāktu, reklāmu veidotāji savās reklāmās bieži izmanto dažādus stilistiski ekspresīvus valodas līdzekļus. Reklāmas tekstu tulkošana nav viegls uzdevums, jo tā ir cieši saistīta tulkotāja valodas jaunradi. Tulkotājam ir jāņem vērā mērķauditorijas kultūras atšķirības. Šajā maģistra darbā ir apkopoti teorētiskie materiāli par reklāmas jēdzienu, aprakstīta reklāmās lietotā valoda un uzsvērta reklāmas tekstu tulkošanas specifika. Īpaša uzmanība ir pievērsta audiovizuālās reklāmas priekšrocībām un to tulkošanas īpatnībām. Darbā tiek analizēta kultūras atšķirību loma reklāmu tulkošanā, ir apkopotas, analizētas un aprakstītas visbiežāk lietotās lingvistiskās iezīmes SIA „Studio Moderna” reklāmu tekstos angļu valodā un analizēta to atveide latviešu valodā.
 
The aim of advertising language is to attract attention and persuade people to buy products or services offered by different companies. In order to achieve this, advertisers often use different stylistically expressive language means in their advertisements. Advertisement creation is connected with high degree of creativity. Advertisement translation is not an easy task. The translator has to take into account cultural differences. This master thesis summarizes theoretical materials on the advertising concept, describes the language used in advertisements and emphasizes the specifics of advertisement translation. Special attention has been paid to the advantages of audiovisual advertisements and the specifics of their translation. This work gives the analysis of culture difference role in advertisement translation, there have been collected, analysed and described most frequently used linguistic peculiarities in advertisements and analyzed their rendition into Latvian.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/26215
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6782]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV