Literāra teksta angļu valodā leksisko īpašību atklāšana ar digitālo vizualizācijas rīku palīdzību
View/ Open
Author
Šupstiks, Armands
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Cigankova, Nataļja
Date
2014Metadata
Show full item recordAbstract
Teksta vizualizācijas rīki ir jauna parādība, kas pēdējos gados izplešas globālajā tīmeklī. Šo rīku pielietošanas iespējas leksiskās teksta analīzes ziņā vēl nav pētītas pietiekami. Tāpēc šī bakalaura darba mērķis ir noskaidrot, vai tiešsaistē pieejamie teksta vizualizācijas rīki var papildināt vai jebkādā citā veidā aizstāt tradicionālās teksta analīzes metodes. Lai sasniegtu darba mērķi, tika izstrādāti speciāli pētījuma metodikas kritēriji, kas tika veidoti saskaņā ar izvirzītajiem pētījuma jautājumiem un korpusa lingvistiskās pieejas leksiskās teksta analīzes principiem. Dati tika apkopoti kā literāra teksta analīzes rezultāti, lietojot trīs dažādus viz. rīkus. Veiktās analīzes rezultāti norāda, ka vizualizācijas rīki ir efektīvi palīglīdzekļi tekstu navigācijā un var būt noderīgi tādā teksta analīzes aspektā, kā analizētā teksta atslēgas vārdu ātrā, vispārējā izpratnē, taču teksta analīzē izmantotie rīki nevar pilnībā aizstāt tradicionālos teksta analīzes veidus metodes. Text VTs are a new phenomenon, which has emerged in the recent years on the WWW. The capabilities of such tools in terms of lexical text analysis have not yet been studied sufficiently. Therefore, the aim of the BA thesis is to investigate whether the online available text visualization tools can contribute to or anyhow substitute the traditional methods of text analysis. To reach the aim, special research methodology criteria were developed in accordance with the raised research questions and principles of corpus-linguistic approaches to lexical text analysis. The data was collected as an outcome of analysis of a literary text, using three different visualization tools. The results of the analysis indicate that VT are helpful means of text navigation and may be helpful at such aspect of text analysis as gaining quick general comprehension on the the key words of an analysed text. However, text analysis using VTs cannot completely substitute the methods of traditional text analysis.